برگردان
۱
· مفهوم به فرم اساسی شناخت عقلی اطلاق می شود که به طرز منطقی ـ انتزاعی به انعکاس گروه های معینی از اشیاء، مشخصات، خصایص و روابط و غیره در خواص خاص شان می پردازد.
۲
· در روند تشکیل مفاهیم، کلیه جنبه های خاص و تصادفی اشیاء، مشخصات و روابط و غیره مورد صرفنظر قرار می گیرند و جنبه عام آنها در مفاهیم تثبیت می یابند. (تجرید می یابند. انتزاع می شوند. مترجم)
۳
· مفهوم در وحدت ناگسستنی تفکر و زبان به مثابه ساخت منطقی، فقط در فرم زبانی کلمه می تواند وجود داشته باشد.
(میان کلمه (و کلمات) و مفهوم روابط دیالک تیکی زیر برقرارند:
۱
رابطه دیالک تیکی ماده و روح
کلمه غلاف مادی خنجر روحی و یا فکری ئی به نام مفهوم است.
مفهوم چیز روحی و نامحسوسی است.
در حالیکه کلمه چیز مادی و محسوسی است.
۲
رابطه دیالک تیکی فرم و محتوا
کلمه و یا کلمات فرم است.
مفهوم اما محتوا ست.
همانطور که در دیالک تیک فرم و محتوا، نقش تعیین کننده از آن محتوا ست، در دیالک تیک کلمه و مفهوم نیز نقش تعیین کننده از آن مفهوم است.
الف
همانطور که در فرم واحدی می توان محتواهای متفاوت گنجاند، در کلمه واحدی نیز می توان مفاهیم متفاوت جا داد.
ب
همانطور که محتوای واحدی را می توان در فرم های متفاوت گنجاند، مفهوم واحدی را نیز می توان در کلمات متفاوت جا داد.
مترجم)
۴
· مفهوم و کلمه (واژه) اما یکسان نیستند.
· مفهوم چه بسا معنی کلمه است.
۵
· البته باید توجه داشت که سینونوم ها (مترادف ها، کلمات متعدد با معنی واحد) و هومونوم ها (کلمات واحد با معانی متعدد) وجود داد.
۶
· مفاهیم علمی، نتیجه روند به لحاظ تاریخی (تاریخا) پیشرونده ای اند.
(مفاهیم علمی مثلا اتم نیز در تحلیل نهایی نتیجه تجرید همه انواع اتم های مادی است.
یعنی نتیجه صرفنظر از مشخصات منحصر به فرد هر کدام از آنها و عمده کردن وجه مشترک شان است.
مترجم)
۷
· در مفاهیم علمی، مرحله نایله شناخت واقعیت عینی و قانونمندی های شان جمعبندی شده اند.
۸
· مفاهیم علمی باید در مطابقت با واقعیت عینی تغییریابنده و در مطابقت با شناخت توسعه یابنده مورد کاربست و استعمال و استفاده قرار گیرند و به لحاظ محتوای شان تکمیل شوند و به کمال رسند.
۹
· در این ضمن، باید به قول انگلس، توجه داشت «که هنر کاربست مفاهیم، لدنی و مادر زادی نیست و با شعور روزمره معمولی نیز قابل کسب و فراگیری نیست.
· هنر کاربست مفاهیم مسلزم تفکر واقعی است.
· تفکری که به نوبه خود، حاوی تاریخ به لحاظ تجربی، درازی است.»
۱۰
· شالوده و پایه و اساس تئوریکی ـ جهان بینانه و متدئولوژیکی آموزش، کاربست و توسعه مفاهیم، برای شناخت حقیقی و برای تغییر عملی ـ انقلابی واقعیت عینی را دیالک تیک ماتریالیستی تشکیل می دهد.
· مراجعه کنید به تجرید (انتزاع)، منطق
تجرید
(انتزاع)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7625
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر