پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
ارزش
ادامه
۱۰
· قانونمندی هایی که بر مناسبات تولیدی مادی اساسی مولدین کالاها حاکمند، به مثابه قدرت متعلق به همبود طبیعی اشیاء، به مثابه قدرت بیگانه و معما واره این اشیاء نمودار می گردند که انسان ها را تحت سلطه دارد.
· مارکس این مسئله را به مثابه «فتیشیسم کالایی» (کالاپرستی)، به مثابه «عرفان گرایی جهان کالاها» نامیده است.
۱۱
· ضمنا مناسبت کالاها به مثابه رابطه ای جلوه گر می شود که صاحبان کالا به مثابه شخصیت های کاملا یکسان و آزاد بنا بر دلخواه سوبژکتیو برقرار می سازند.
۱۲
· عرفانگرایی (میستیسیسم) با سوبژکتیویسم (ذهنگرایی) تکمیل می شود.
· با توهم آزادی انسانی، یعنی با انقیاد (ناآزادی، بی اختیاری) و غلامی واقعی انسانی تکمیل می شود که به واسطه مناسبات جامعتی بدون اینکه روح انسان ها باخبر شود، پیشبرد کسب می کند.
۱۳
· بدین طریق، با مناسبت ارزشی، تحت شرایط تولید کالایی ساده و تولید کالایی کاپیتالیستی، تحریف و وارونه سازی مناسبات واقعی جامعه در خود روند حیاتی عملی صورت می گیرد و اکنون در حیات فکری جامعه، یعنی در ایده ئولوژی مولدین کالاها در جامعه بازتاب می یابد.
۱۴
· در نتیجه، شعور (روح) وارونه و مخدوش تشکیل می یابد.
· مراجعه کنید به روح (شعور)
شعور
(روح، ضمیر، دل)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8177
۱۵
· خط اساسی و ساختار اساسی ایده ئولوژی بورژوایی همین جا پدید می آید.
· مراجعه کنید به ایده ئولوژی
ایده ئولوژی
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8178
۱۶
· تحریف مناسبات جامعتی واقعی، به ویژه پرده پوشی کردن و منحل کردن مناسبات تولیدی و مناسبات طبقاتی واقعی و بازتاب این تحریف در ایده ئولوژی و جامعه ـ تئوری بورژوایی با توسعه تولید کالایی کاپیتالیستی (با توسعه پول، سرمایه، سود و غیره) شدت می یابد و کل حیات جامعتی را و به ویژه مناسبات سیاسی را و مجموعه جهان بینی بورژوایی را و تفکر سیاسی و اجتماعی ـ نظری را در برمی گیرد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر