۱۴۰۰ فروردین ۱۴, شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۸۶۶)

  Was ist mein Auto wert?

   پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن

اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت

و

دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
 

ارزش

ادامه

 

۱۰

·    قانونمندی هایی که بر مناسبات تولیدی مادی اساسی مولدین کالاها حاکمند، به مثابه قدرت متعلق به همبود طبیعی اشیاء، به مثابه قدرت بیگانه و معما واره این اشیاء نمودار می گردند که  انسان ها را تحت سلطه دارد.

·    مارکس این مسئله را به مثابه «فتیشیسم کالایی» (کالاپرستی)، به مثابه «عرفان گرایی جهان کالاها» نامیده است.

 

۱۱

·    ضمنا مناسبت کالاها به مثابه رابطه ای جلوه گر می شود که صاحبان کالا به مثابه شخصیت های کاملا یکسان و آزاد بنا بر دلخواه سوبژکتیو برقرار می سازند.

 

۱۲

·    عرفانگرایی (میستیسیسم) با سوبژکتیویسم (ذهنگرایی) تکمیل می شود.

·    با توهم آزادی انسانی، یعنی با انقیاد (ناآزادی، بی اختیاری)  و غلامی واقعی انسانی تکمیل می شود که به واسطه مناسبات جامعتی بدون اینکه روح انسان ها باخبر شود، پیشبرد کسب می کند.

 

۱۳

·    بدین طریق، با مناسبت ارزشی، تحت شرایط تولید کالایی ساده و تولید کالایی کاپیتالیستی، تحریف و وارونه سازی مناسبات واقعی جامعه در خود روند  حیاتی عملی صورت می گیرد و اکنون در حیات فکری جامعه، یعنی در ایده ئولوژی مولدین کالاها در جامعه بازتاب می یابد.

 

۱۴

·    در نتیجه، شعور (روح) وارونه و مخدوش تشکیل می یابد.

 

·    مراجعه کنید به روح (شعور)

 

 

شعور

(روح، ضمیر، دل)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8177

 

 

۱۵

·    خط اساسی و ساختار اساسی ایده ئولوژی بورژوایی همین جا پدید می آید.   

 

·    مراجعه کنید به ایده ئولوژی

 

 

ایده ئولوژی

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8178

 

۱۶

·     تحریف مناسبات جامعتی واقعی، به ویژه پرده پوشی کردن و منحل کردن مناسبات تولیدی و مناسبات طبقاتی واقعی و بازتاب این تحریف در ایده ئولوژی و جامعه ـ تئوری بورژوایی با توسعه تولید کالایی کاپیتالیستی (با توسعه پول، سرمایه، سود و غیره) شدت می یابد و کل حیات جامعتی را و به ویژه مناسبات سیاسی  را و مجموعه جهان بینی بورژوایی را و تفکر سیاسی و اجتماعی ـ نظری را در برمی گیرد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر