۱۳۹۸ خرداد ۲۸, سه‌شنبه

سیری در تحلیلی راجع به مهریه (۳)

 


مهریه،
هدیه ای کلان در ازای یک عمر خدمات جنسی
زهرا باقری شاد

ویرایش و تحلیل
از
ربابه نون 
 
۱
مهریه
یک
“قرارداد” تعریف شده بین افرادی
است
که
به
روابط عاطفی، جنسی و هرگونه پیوند میان انسان ها در چارچوب هتروسکسوالیتی
یا دگرجنسخواهی
باورمندند
و
برای بقای زندگی مشترک خود
به ضمانتی مادی
که
الزام قانونی
داشته باشند،
نیاز دارند.

معنی تحت اللفظی:
مهریه
«قراردادی» 
است
بین زن و شوهر.
 
زن و شوهری
که
همجنسگرا
نباشند.
 
ولی
به
رابطه عاطفی، جنسی و هر رابطه دیگر
با
جنس مخالف
باور
 و
به
ضمانتی مادی
برای
حفظ زندگی مشترک
نیاز
داشته باشند.
 
۲
مهریه
«قراردادی» 
است
بین زن و شوهر.
 
زن و شوهری
که
همجنسگرا
نباشند.
 
ولی
به
رابطه عاطفی، جنسی و هر رابطه دیگر
با
جنس مخالف
باور
 و
به
ضمانتی مادی
برای
حفظ زندگی مشترک
نیاز
داشته باشند.
 
این 
تعریف زهرا 
از
مهریه
تعریفی
سوبژکتیو و سوبژکتیویستی
است
و
نه
تعریفی عینی (اوبژکتیو)، علمی، رئالیستی ـ تاریخی.

مهریه
ربطی
به
باورهای زن و شوهر
در
زمینه سکسوئالیته و تضمین همزیستی و رابطه عاطفی و جنسی و غیره
ندارد.
 
 
 مهریه 
به 
مالی
 گفته می‌شود 
که 
مرد 
به 
 هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی
 به
 زن خود 
می‌پردازد 
یا 
مکلف به پرداختِ آن می‌شود. 
ویکیپیدیا
 
مهریه
به
احتمال قوی
یکی 
از
خدمات فمینیستی
یهودیت و اسلام 
بوده است.
 
حضرت خدیجه
همسر خرپول حضرت محمد
یهودی 
بوده است
و
حضرت محمد
احتمالا
مهریه
را
از
 یهودیت
به
عاریه گرفته است.
 
دین اسلام
و
هر
آیین نو
همیشه و همه جا
نتیجه ی نفی دیالک تیکی
ادیان ماقبل
 (زرتشتیت، یهودیت و مسیحیت و غیره)
بوده است.
 
نفی دیالک تیکی کهنه
یعنی
حذف جنبه های منفی، مزاحم و مرده کهنه
و
حفظ و توسعه جنبه های مثبت، مفید و حیاتمند آن.

۳
مهریه
«قراردادی» 
است
بین زن و شوهر.
 
زن و شوهری
که
همجنسگرا
نباشند.
 
ولی
به
رابطه عاطفی، جنسی و هر رابطه دیگر
با
جنس مخالف
باور
 و
به
ضمانتی مادی
برای
حفظ زندگی مشترک
نیاز
داشته باشند.
 
هواداران جنبش بورژوایی زنان طویله جماران
با
مفاهیم امپریالیستی
از
قبیل هوموسکسوئالیته و هتروسکسوئالیته
پوز می دهند و هارت و پورت می کنند
تا
خود
را
مترقی و مدرن
قلمداد کنند.
 
ولی
کمترین خبری از محتوای این مفاهیم
ندارند.
 
ما
چندی قبل
پژوهشی
از
مارتین بلومن تریت
تحت عنوان  
«قید و بند های عشق ـ عشق در قید و بندها»
 (راجع به آنتروپولوژی منفی روابط عاشقانه)
  ترجمه و منتشر کرده ایم.
 

قید و بند های عشق ـ عشق در قید و بندها
راجع به آنتروپولوژی منفی روابط عاشقانه
 (بخش اول)
مارتین بلومن تریت

۱

۲

۳

۴

۵

۶

۷

۸

۹

۱۰

۱۱

۱۲

۱۳

۱۴

۱۵

۱۶

ادامه دارد.

بنا بر پژوهش این فیلسوف بورژوایی
با
تکیه بر نظرات آدورنو از مکتب فرانکفورت
مرز میان هوموسکسوئالیته و هتروسکسوئالیته 
سیال
است.
 
زهرا
خیال می کند
که
باوری
(سوبژکتیویته ای)
پشت سر هوموسکسوئالیته و هتروسکسوئالیته
خرناسه می کشد.
 
این چیزها عینی (اوبژکتیو)، طبیعی،  غریزی و ژنه تیکی اند
و
دست این و آن نیستند.

۴
مهریه
«قراردادی» 
است
بین زن و شوهر.
 
زن و شوهری
که
همجنسگرا
نباشند.
 
ولی
به
رابطه عاطفی، جنسی و هر رابطه دیگر
با
جنس مخالف
باور
 و
به
ضمانتی مادی
برای
حفظ زندگی مشترک
نیاز
داشته باشند.
 
تعیین مهریه
به
هنگام ازدواج 
یکی 
از
 آداب و رسوم و سنن دیرین
است.
 
طرفین ازدواج
مثلا پدر و مادر و قوم و خویش عروس و داماد  
در
روز معینی
گرد هم می آیند
تا
مهریه و یا کابین
تعیین کنند.
 
در
زبان آذری
مفهوم مستقلی
تحت عنوان «کبین کسمه» (تعیین کابین)
رواج دارد
که
 قوی تر و ریشه مندتر از مراسم عروسی و غیره
است.
 
عروس و داماد
چه بسا
به
فلسفه مهریه
وقوف ندارند
و
به
طور خودپو
به
سنن رایج تمکین می کنند.
 
با
گذار جامعه به فرماسیون سرمایه داری
خواه و ناخواه
معیارهای ارزشی بورژوایی ـ کاپیتایستی
وارد زندگی مردم می شوند
و
سنت مهریه
را
نیز
تحت تأثیر قرار می دهند.
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر