۱۳۹۸ خرداد ۲۷, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۴۰۳)


پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  


 تعاون
(همکاری، کئوپراسیون)

۴۶
·    توسعه سیستم جامعه ای سوسیالیسم و قبل از همه هسته اصلی اش، یعنی سیستم اقتصادی آن، اقتصاد مؤثر و راسیونل (اقتصاد حاصلخیز، اقتصاد مبتنی بر اقتصادیت بزرگ) را و فراورده های قابل عرضه در بازار جهانی را الزامی می سازد.

۴۷
·    تشکیل آگاهانه روابط عمودی که از مولدین فراورده نهایی نشئت می گیرد، ناشی از این مسئله (مؤثریت و راسیونل بودن اقتصاد و قابلیت فراورده ها به عرضه در بازار جهانی) است.

۴۸
·    درجه قابلیت بازار جهانی فراورده نهایی را در جامعه سوسیالیستی بغرنج و مبتنی بر تقسیسم کار هم مولد نهایی تعیین می کند و هم همکاران (یاران تعاونی) آن.
·    درجه قابلیت بازار جهانی فراورده نهایی عمدتا وابسته است به همکاری رشته های صنعتی با کارخانجات خلقی (کارخانجاتی که تحت مالکیت خلق اند.)

۴۹
·    مسئله اصلی در تشکیل روابط تعاونی در سیستم اقتصادی سوسیالیسم در رابطه میان کلکتیوهای تولید کالاها ست که به لحاظ حقوقی مستقل اند و مسئول استفاده از وسایل خاص خود برای اقتصاد خود محسوب می شوند و برای تولید فراورده نهایی به همکاری مبتنی بر پلان  و مبتنی بر آگاهی با یکدیگر می پردازند.

۵۰
·    این روابط همکاری باید چنان برقرار شوند که انطباق ممکنه منافع بر پایه مالکیت جامعه ای سوسیالیستی واقعا جامه عمل پوشد.

۵۱
·    این همکاری کئوپراتیو (همکاری مبتنی بر تعاونی) در حال حاضر در فرم های مختلف زیر برای تولید فراورده هایی با ساختار معین نمودار می گردد:

الف


·    در فرم تشکیل کومبینات (واحدهای صنعتی)

ب
·    در فرم تشکیل زنجیره های تعاونی

پ
·    در فرم تشکیل واحدهای تعاونی و غیره

۵۲
·    در طول تاریخ، فرم های مختلف تعاونی وجود داشته اند.

۵۳
·    بی اعتنا بدان، می توان در توسعه تاریخی اصولا میان دو نوع تعاونی زیر تفاوت قایل شد:

الف

·    تعاونی هایی که بافت کلی جامعه را دربرمی گیرند.

ب

·    گروه های تعاونی که در بافت جامعه ای معین وجود دارند و فقط گروه های کوچک و یا بزرگی از انسان ها را در برمی گیرند.

۵۴
·    تعاون (همکاری) ساده فقط به این دلیل که بیانگر اجتماعیت (جامعگیت) بی واسطه روند تولید است، مناسبت تولیدی آغازین محسوب نمی شود.
·     تعاون (همکاری) ساده به این دلیل مناسبت تولیدی آغازین محسوب می شود که بیانگر پیش شرط و بنیان شروع توسعه انسانی است.

۵۵
·    فقط در تعاون (همکاری) ساده و با تعاون ساده در سپیده دم (اوایل) فرهنگ بشری بوده که کار بشری و همراه با آن، تفکر و زبان امکان پذیر گشته است.

۵۶
·    کار مولد، یعنی مشخصه اصلی کار بشری بر بنیان این تعاون (همکاری)، بر پایه این تعاون (همکاری) خودروی آغازین توسعه یافته است.
·    از سوی دیگر، تعاون (همکاری) در رابطه متقابل با کار کئوپراتیو (کار مبتنی بر همکاری) به فرم اثرگذاری ئی توسعه یافته که فقط مختص انسان است.

۵۷
·    تعاون جامعه ای (همکاری اجتماعی) در گذار از جامعه اولیه به جامعه برده داری به تعاون گروهی در جامعه  تجزیه می شود.
·    جامعه ای که مبتنی بر مالکیت خصوصی بر وسایل تولید بوده است و تجزیه منافع مشترک، کار تحمیلی و خدمات کاری دیکته شده بنا بر منافع استثمارگران پیامدهای آن بوده اند

پایان
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر