۱۳۹۸ تیر ۳, دوشنبه

صمد بهرنگی از دید احسان طبری (۲)


قهرمانِ منفرد یا مجاهدِ خلق؟ 
  احسان طبری
ویرایش و تحلیل 
از
یدالله سلطان پور

۱
قهرمانِ منفرد یا مجاهدِ خلق؟ 

این عنوان تحلیل احسان طبری
است.
 
باید در روند تحلیل «تحلیل» طبری
به
محتوای این عنوان او
پی ببریم.
 
۲
صمد بهرنگی 
نویسنده ای که در سال ۱۳۴۷ در سن ۲۹ سالگی 
به نحوی مرموز 
از 
 میان رفت، 
پدیده ای جالب در ادبیاتِ معاصرِ ما ست. 
 
طبری
«تحلیل» خود
را
با 
این جمله شروع می کند.
 
صمد بهرنگی
در
قاموس طبری
نویسنده
است.
 
سیاوش کسرایی
ـ همسنگر احسان طبری ـ
می نویسد
که
در
کشور ایران
همه از دم
شاعرند
و
شعر
در
کوچه و خیابان و بیابان
سروده می شود.
 (نقل به مضمون)
 
وقتی
از
تفکر مفهومی
خبری نباشد، 
هر ادعایی
امکان پذیر است.
 
وقتی برای قصه و شعر
معیار علمی و عینی
وجود نداشته باشد،
هر ننه مرده ای
را
می توان نویسنده و شاعر قلمداد کرد.
 
برخلاف تصور طبری
زباله های صمد بهرنگی
نه
ارزش ادبی دارند
و
نه
ارزش هنری.
 
۲
صمد بهرنگی 
نویسنده ای که در سال ۱۳۴۷ در سن ۲۹ سالگی 
به نحوی مرموز 
از 
 میان رفت، 
پدیده ای جالب در ادبیاتِ معاصرِ ما ست. 
 
مرگ صمد
مرموز نبوده است.
 
به 
قول غلامحسین ساعدی
جلال آل احمد
مرگ صمد 
را
مرموز جلوه گر ساخته است.
 
مردم ایران
اگر از چیزی کم و کسری نداشته باشند، قوه تخیل است.
ایرانی جماعت
به
دعاوی ایراسیونال (ضد عقلی) و ایرئال (ضد واقعی)
بیشتر تمایل دارند
تا
به
حقایق عینی.
 
دلیل مرموز نمودارسازی مرگ صمد
احتیاج مبرم ارتجاع فئودالی
به
قهرمان 
بوده است.
 
قهرمانی
که
در
تئوری فئودالی ـ فوندامنتالیتی ـ فاشیستی نخبگان
سازنده تاریخ
قلمداد می شود.
 
قهرمانان
را
به
طور کلی
طبقه حاکمه می سازد:
 
 الف
یا
جناح نشسته بر اریکه قدرت طبقه حاکمه
از
طریق اعدام و ترور و تیرباران
 
ب
و
یا
جناح منتظر نشستن بر اریکه قدرت طبقه حاکمه
از
طریق بزرگنمایی غلوآمیز هر ننه مرده ای
 
۳
صمد بهرنگی 
معلمی بود 
دلبسته به مردم که سالها در روستاهای آذربایجان تدریس می کرد.
 
احسان طبری
کمترین شناختی 
از
صمد بهرنگی
ندارد.
 
احسان طبری
انشاء می نویسد.
 
صمد بهنرگی
نه
معلم
به
معنی حقیقی کلمه 
بود
و
نه
دلبسته به مردم
بود.
 
صمد بهرنگی
به
عوض تدریس فوت و فن خواندن و نوشتن
به
تخریب شوق و ذوق کودکان مردم به خواندن و نوشتن
پرداخته است.
 
ضمنا
صمد بهرنگی
بدترین، بی شرم ترین و بی رحم ترین دشمن توده
بوده 
است.
 
صمد بهرنگی
را
باید
از
نو
شناخت.
 
۴ 
صمد بهرنگی 
قصه نویسی
 بود 
 که 
هدف های اجتماعی کاملا مترقی 
را
 در
 پرداخت های هنری خویش 
با
 دلاویزی و صراحت 
دنبال می نمود.  
 
هدف صمد بهرنگی از «قصه» و در واقع زباله نویسی
پرورش چریک فئودالی ـ فاشیستی ـ فوندامنتالیستی
از
کودکان ناقص العقل مردم 
بوده است.
 
ما
بخش هایی از زباله او تحت عنوان «اولدوز و کلاغ ها»
و
جفگیات او 
را
تحلیل و منتشر کرده ایم.

سیری در جهان بینی صمد بهرنگی

صمد بهرنگی
 (۱۳۱۸ـ ۱۳۴۷)
(۱۹۳۹ ـ ۱۹۶۷)
 
تحلیلی
از
شین میم شین

۱
http://hadgarie.blogspot.de/2011/03/1_15.html

۲
http://hadgarie.blogspot.de/2012/02/2_09.html

۳

۴
http://hadgarie.blogspot.de/2013/05/4_12.html

پایان

 

سیری در جفنگیات صمد بهرنگی 

۱

۲

۳

۴

۵

۶

۷

۸

۹

۱۰

۱۱

۱۲

۱۳

۱۴

۱۵

۱۶

۱۷

۱۸

۱۹

۲۰

پایان

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر