۱۳۹۸ خرداد ۳۱, جمعه

مفهوم (۱)


پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین
 
  
۱
·      مفهوم عبارت است از انعکاس طبقه ای از افراد و یا گروه ها بر مبنای ملاک های های ثابت و تغییر ناپذیرشان.
·        یعنی بر مبنای خواص و یا روابط شان.

۲
·      مفهوم، همراه با حکم عنصر اساسی هر تفکر راسیونال (عقلایی) را تشکیل می دهد.

۳
·      حکم عبارت است از انعکاس یک واقعیت امر.

۴
·      مفاهیم عبارتند از تصاویر عناصر ساختاری واقعیات امور:
·      افراد، خواص، روابط و غیره.

۵

·      فرم وجودی ـ زبانی حکم را جمله حکمی تشکیل می دهد.

۶
·      فرم وجودی ـ زبانی مفهوم را واژه تشکیل می دهد.

۷
·      فرم وجودی ـ زبانی مفهوم می تواند واژه منفردی باشد:
·      مثلا «تضاد»

۸
·      فرم وجودی ـ زبانی مفهوم می تواند ترکیبی از واژه ها باشد، بی آنکه جمله ای تشکیل یابد:
·      مثلا «تضاد دیالک تیکی» و یا «تضادی که خصلت و توسعه پدیده ای را تعیین می کند.»

۹
·      مفهوم می تواند به لحاظ سمیوتیکی به مثابه  طبقه انتزاعی واژه های مترادف تعریف شود.

·      مراجعه کنید به سمیوتیک

۱۰
·      رابطه واژه و مفهوم هنوز دقیقا روشن نشده است.

۱۱
·      واژه های مختلف می توانند فرم وجودی مفهوم واحدی باشند:
·      به عنوان مثال، واژه های مترادف

۱۲
·      واژه واحدی هم می تواند مفاهیم مختلفی را القا کند:
·      آنگاه از تشابه سخن می رود.

۱۳
·      رابطه دو جانبه مفهوم و واژه باید در ترمینولوژی (اصطلاح شناسی) علمی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

۱۴
·      مفاهیم حاوی محتوا (اینتن سیون) و دامنه (اکستن سیون)   اند.

۱۵
·      دامنه (اکستن سیون) مفهوم، طبقه ای از افراد و غیره را که مفهوم شامل حال شان می شود، منعکس می کند.

۱۶
·      محتوای (اینتن سیون) مفهوم اما برعکس، مجموعه بغرنجی از خواصی را منعکس می کند که وجه مشترک کلیه چیزهائی است که در دامنه مفهوم انعکاس می یابند.

۱۷
·      منطق فرمال (صوری) مدرن که خود را به بررسی روابط «اکستن سیونال» محدود می سازد، مفهوم را در وهله اول از لحاظ دامنه آن در نظر می گیرد.

۱۸
·      رابطه مفهوم نسبت به حکم از این نظر به مثابه  «فونکسیون حکمی» (فونکسیون جمله ای و امثالهم) مطرح می شود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر