۱۳۹۸ تیر ۷, جمعه

صمد بهرنگی از دید احسان طبری (۶)

 
قهرمانِ منفرد یا مجاهدِ خلق؟ 
  احسان طبری
ویرایش و تحلیل 
از
یدالله سلطان پور
 
صمد بهرنگی 
 می‌نویسد:
"آیا نباید به کودک بگوییم که بیشتر از نصف مردم جهان گرسنه اند و راه برانداختن گرسنگی چیست؟ 
آیا نباید درک علمی و درستی از تاریخ و تحول و تکامل اجتماعات انسانی به کودک بدهیم ؟
چرا باید بچه های شسته و رفته بی لک و پیس بی سر و صدا و مطیع تربیت کنیم ؟ 
مگر قصد داریم 
بچه ها را پشت ویترین مغازه های لوکس خرازی فروشی های بالای شهر بگذاریم 
که 
چنین عروسک های شیکی از آنها درست می کنیم؟....
 
ادبیات کودکان نباید فقط مبلغ محبت و نوع‌دوستی و قناعت و تواضع، از نوعِ اخلاق مسیحیت باشد. 
باید 
به 
بچه گفت 
که به هر آنچه و هر که ضد بشری و غیر انسانی و سدّ راهِ تکاملِ تاریخی جامعه است، 
کینه ورزد 
و 
این کینه باید در ادبیات کودکان راه باز کند. 
تبلیغ اطاعت و نوع‌دوستیِ صِرف، از جانب کسانی که کفۀ سنگینِ ترازو مالِ آنها ست، 
 البته غیر منتظره نیست، 
اما 
برای صاحبان کفۀ سبکِ ترازو 
هم 
ارزشی ندارد.» 
۱
ادبیات کودکان نباید فقط مبلغ محبت و نوع‌دوستی و قناعت و تواضع، از نوعِ اخلاق مسیحیت باشد.
 در
همین جمله مملو از هارت و پورت بهرنگ
هم
عقب ماندگی فکری او 
آشکار می گردد
و
هم
عقب ماندگی فکری طبری.

من ـ زور بهرنگ از ادبیات کودکان 
قصه و شعر و غیره برای کودکان و نوجوانان
است.
قصه و شعر و غیره
اما
آثار هنری
اند
و
نه
آثار علمی و فلسفی.
۲
ادبیات کودکان نباید فقط مبلغ محبت و نوع‌دوستی و قناعت و تواضع، از نوعِ اخلاق مسیحیت باشد.
آثار هنری
اگر
پیش اندیشیده باشند،
یعنی
اگر عمدتا خودجوش نباشند، 
زباله می شوند.
سلب هنریت می شوند.
شعری
که
آگاهانه و حساب شده سر هم بندی شده باشد،
فقط 
می تواند شر و ور و شعار باشد
و
نه
شعر.
صمد
بعدها 
در
 دیگر جفنگیاتش
شعر شاملو تحت عنوان «پریا»
را
به
عنوان نمونه ای از اشعار ایدئال برای کودکان
مورد تأیید و تجلیل قرار می دهد.
برای اینکه در این شعر شاملو
شعار داده می شود:
بر
پشت عمو زنجیرباف پالان نهاده می شود
و
در
شهر
گردانده می شود و مورد ریشخند قرار داده می شود.
هنر فاشیستی و استالینیستی
در
این مورد
شباهت غریبی به هم کسب می کنند.
به 
همین دلیل
احسان طبری استالینیست
به
دام صمد بهرنگی فاشیست و فوندامنتالیست می افتد.
 
۳
ادبیات کودکان نباید فقط مبلغ محبت و نوع‌دوستی و قناعت و تواضع، از نوعِ اخلاق مسیحیت باشد.
صمد
از
آثار هنری برای کودکان بی خبر بوده است.
ما
صدها قصه خاص کودکان
را
ترجمه و منتشر کرده ایم.
آثار هنری برای کودکان
ربطی 
به
تبلیغ اخلاق مسیحی و یهودی و اسلامی ندارند.
هنر
فرمی از انعکاس واقعیت عینی در ضمیر هنرمند است
و
نه
منبر تبلیغ اخلاقیات و غیره.
هنر
فرمی از شناخت
است.
هنر
فرم معیوبی از شناخت است.
آثار هنری
حاوی و حامل شناخت هنری اند
و
پس از تحلیل مارکسیستی - لنینیستی
درک می شوند و توضیح داده می شوند.
صمد
برخی از آثار هنری جهان برای کودکان
را
خوانده
و
تحریف کرده 
و
به 
صورت زباله به نام خود منتشر کرده است.
ماهی سیاه کوچولو
نتیجه تحریف «سویمی» از لئو لیونی
است
که
ما
ترجمه و منتشر کرده ایم.
اگر سویمی را با ماهی سیاه کوچولوی بهرنگ
مقایسه کنیم
هم
به
بی شرمی بهرنگ
پی می بریم
و
هم
به
تفاوت و تضاد آثار هنری با زباله های بهرنگی و جلال آل احمد و   احمد شاملو.
سویمی

۴
باید 
به 
بچه گفت 
که به هر آنچه و هر که ضد بشری و غیر انسانی و سدّ راهِ تکاملِ تاریخی جامعه است، 
کینه ورزد 
و 
این کینه باید در ادبیات کودکان راه باز کند.
 
صمد
جمله ای از ژان لافیت
را
از
اثر آنتی فاشیستی
 او 
تحت عنوان «آنها که زنده اند»
ازبر کرده و مرتب نشخوار کرده است:
«کینه هم بسان عشق مقدس است.»
کینه چیست
و
نتیجه چیست؟
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر