۱۳۹۸ خرداد ۲۹, چهارشنبه

مطلق و نسبی (۲) (بخش آخر)

پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
    

دیالک تیک مطلق و نسبی
در
روند شناخت

۱

·      در روند شناخت نیز مطلق تنها در نسبی وجود دارد و نسبی حاوی مطلق است.

۲
·      مثلا فیزیکدان در ورای تعین های نسبی اوبژکت ها، سیستم ها، روندها و غیره به دنبال تعین های مطلق می گردد.
·      به دنبال ثوابت (ثابت ها) می گردد.

۳
·      روند شناخت، خود در فرم معراج از حقایق نسبی نظام نازلتر به حقایق نسبی نظام بالاتر تحقق می یابد، تا گام به گام به حقیقت مطلق نزدیکتر شود.

۴
·      دیالک تیک حقیقت نسبی و حقیقت مطلق بخش مهمی از  تئوری شناخت مارکسیستی را تشکیل می دهد.


دیالک تیک مطلق و نسبی
در 
اتیک (اخلاق) و رفتار انسانی

·      دیالک تیک مطلق و نسبی علاوه بر عرصه واقعیت عینی و عرصه شناخت، در عرصه اتیک (اخلاق) و در هنجارهای رفتار انسانی نیز جای خاص خود را دارد.

دگماتیسم
(جزم گرایی)
و
 دیالک تیک مطلق و نسبی 


۱
·      از آنجا که مطلق و نسبی، نه به طور جدا از هم، بلکه در وحدت با هم قرار دارند، جدا کردن یکجانبه آندو، بر کردوکار عملی و معرفتی (شناختین) انسان ها تأثیر زیانباری به جا می گذارد.

 ۲
·      مشخصه دگماتیسم (جزمگرائی) عبارت است از چسبیدن خشک و مطلق به احکامی که روزی روزگاری صادر شده اند.

۳
·      دگماتیسم، خصلت نسبی حقیقت را نادیده می گیرد.

۴
·      دگماتیسم نمی فهمد که حکمی که در شرایط تاریخی معینی حقیقی بوده، می تواند در شرایط تغییر یافته دیگری، باطل باشد.

۵
·      بدین طریق، دگماتیسم سد راه هر نوع تفکر و عمل خلاق می گردد.

·      مراجعه کنید به دگماتیسم (جزمگرائی)  

رلاتیویسم
(نسبی گرایی)
و
دیالک تیک مطلق و نسبی

۱

·      رلاتیویسم (نسبی گرائی) برعکس دگماتیسم، به انکار وجود حقیقت عینی مستقل از سوبژکت می پردازد و همه چیز را نسبی قلمداد می کند.

۲
·      رلاتیویسم در تئوری شناخت، ناگزیر به اسکپتیسیسم (شکاکیت، تردیدگرائی) و سوبژکتیویسم می انجامد.  

·      مراجعه کنید به رلاتیویسم، اسکپتیسیسم، نئواسکپتیسیسم، سوبژکتیویسم 

۳
·      به قول ولادیمیر لنین، «تفاوت میان سوبژکتیویسم (اسکپتیسیسم، سوفیسم و غیره) و دیالک تیک در این است که در دیالک تیک (عینی) تفاوت میان مطلق و نسبی نیز نسبی است.
·      از نقطه نظر دیالک تیک عینی، نسبی حاوی مطلق است.
·      اما از نقطه نظر سوبژکتیویسم و سوفیسم، نسبی فقط نسبی است و مطلق را مستثنی می سازد.»
·      (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۳۳۹)

·      مراجعه کنید به مطلق، نسبی، حقیقت

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر