۱۳۹۸ تیر ۳, دوشنبه

آري، سؤال ها همه آزار مي دهند!

  مفتون امینی
انسان و بازپرس

·        اي مرد سربلند شتابنده كيستي؟
·        - انسان، خداي خاك!

·        هان!

·        بيشتر بگو پدر و مادر تو كيست؟
·        - مادر، نسيم صبح و پدر آفتاب ظهر!

·        جاي تولد خود و تاريخ آن بگوي
·        - نوروز سال حادثه، در شهر انتظار

·        آيا شناسنامه و يا خود شماره‌ اش؟
·        - انسان شناسنامه ندارد، شماره نيز
·        شكل قيام او سر پا يك معرفي است!

·        برگوي، نام دولت متبوع خويش را!
·        - جز سرنوشت خويش مرا دولتي نبود

·        اينك بگو محل سكونت و كار خويش
·        - من مسكنم جزيره شب، در خليج اشك
·        كارم، تلاش جستن راهي به شهر صبح

·        محكوم حبس و كيفر از اين پيش گشته‌اي؟
·        - جز سرنوشت خويش، مرا كيفري نبود

·        آيا به سر نوشت خود اذعان نموده‌اي؟
·        - اذعان بلي، ولي نه اطاعت. نه ا نقياد.

·        برگو كه مذهب تو در اين روزگار چيست؟
·        - انسان به جز شرافت خود، مذهبي نداشت

·        آيا تو هيچ قطب مقدس نداشتي؟
·        - هر اختري دراين شب، قطب مقدسي است.

·         آيا تو ملتزم به حقيقت نمي شوي؟
·        - نفس وجود هر بشري التزام اوست

·         سوگند مي خوري كه دروغي نگفته‌ اي؟
·        - هرگز!
·        قسم نشانه تسليم آدمي است.

·        اي مرد متهم

·        تغيير جايگاه اقامت نداده‌اي؟
·        - آقاي بازپرس
·        تغيير جايگاه اقامت نگفتني است
·        زيرا سفر براي فرار از گذشته‌هاست!

·         آيا تو بيمه هستي و دفترچه داده‌اند؟
·        - دفترچه داده اند ولی بیمه نیستم


·         اي مرد متهم!

·        آيا تو احتياج نداري به يك وكيل؟
·        - آقاي بازپرس
·        من كور نيستم كه عصا كش كنم اجير
·        پيغمبران براي خدايان رواترند

·         اي مرد متهم!

·        ما را به اعتقاد و به ايمان نياز نيست؟
·        - آقاي بازجو!
·        ايمان واعتقاد، نگهبان كوچه‌ ها ست
·        اما نه اعتقاد و نه ايمان به ناشناس.

·        اي مرد متهم!

·        شايد مشاعر تو كمي بي تعادل است

·        تصديق تندرستي خود را ارائه ده!
·        - آقاي بازجو!
·        تصديق تندرستي من بازوان من
·        پيكار من، اراده من، افتخار من!

·        اي مردم متهم

·        آيا تو مفتخر به نژادت نبوده‌ اي؟
·        - هرگز!
·        نژاد، باعث هيچ افتخار نيست
·        اين افتخار ها ست نژاد آفريده‌اند!

·        اي مردم متهم

·        تاريخ و ميهن تو مقدس نبوده‌اند؟
·        - آقاي بازجو
·        تاريخ اگر قيافه نسازد، مقدس است
·        اما وطن به صورت يك آشيان پاك
·        جائي ستودني است.

·         اي مرد متهم
·        آيا در اين جهان پر از دود و آهنت
·        جائي به معنويت يك گل نمي دهي؟
·        - آقاي بازجو!

·        پيكار با سياهي و پرواز در سپهر

·        تسخير رودها

·        تبعيد ابرها

·        آواز دسته جمعي پارو زنان صبح

·        پيوند در ميان دو دريا، دو دل، دو مرز

·        يك معنويت است!

·         اي مرد متهم
·        دنيا مگر محل حساب و كتاب نيست
·        آدم مگر به حكم نخستين بلي نگفت؟
·        - آقاي بازجو!

·        انسان مطيع حكم غيابي نبوده است

·        انسان به سايه‌ ها و به اشباح ناپديد

·        قولي نداده است!

·        آزادي تنفس و انديشه حق او ست

·        اي مرد بازجو!

·        تفتيش فكر، سرقت پستوي مغزها ست

·        بو كردن دهان بشر، حق گزمه نيست!



·         اي مرد متهم!

·        گستاخي تو با من مأمور عدل چيست؟
·        - آقاي بازپرس!
·        مأمور عدل چيست، تو آمر به عدل باش
·        عدلي كه مظهرش نه ترازو، نه دشنه است
·        آخر به من بگو

·        آن دستمال روي دو چشم فرشته چيست؟

·        - اي مردم متهم

·        با اين شتاب، سوي كجا مي روي بگو

·        از مرگ، هيچ واهمه آيا نداشتي؟
·        - آقاي بازجو
·        مرگ از براي انسان، پايان يك سفر
·        فرجام يك ره است

·        پس خود كشي براي تو راه ميان بري است؟
·        - هرگز!

·        بايد به پل رسيد و پس آنگه از آن گذشت

·        ـ اي مرد متهم

·        گفتم كه باشتاب كجا مي روي بگو
·        - سوي سكوت روشن و آزاد و بي سؤال!

·        ـ آيا تو از سؤال من آزرده مي شوي؟
·         آري!

·        سؤال ها همه آزار مي دهند!

·        ـ اي مردم متهم !

·        اينكه تو در برابر پل ايستاده‌ اي

·        جرم تو محرز است و اگر آخرين دفاع

·        داري بگو، كه موقع ختم رسيد گي است.
·        - اي مرد بازپرس!

·        احراز جرم من به تو تبريك گفتني است
·        اما هنوز من

·        مجبور نيستم كه كنم آخرين دفاع
·        با آخرين دفاع

·        زمين دود مي شود!

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر