۱۳۹۸ تیر ۱, شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۴۰۵)


پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  


 کررلاسیون
(رابطه متقابل)

۱۰
·    بنابرین، میان این پدیده های اجتماعی کم و بیش پیوند انعطافمند (الاستیکی) وجود دارد.

۱۱
·    در نتیجه، کررلاسیون فرم خاصی از وابستگی است که میان پدیده هایی که به طرز ایستاتیستیکی (آماری) در رابطه با همدیگرند، برقرار است.

۱۱
·    مفهوم کررلاسیون که در پیوند با ایستاتیستیک (آمار) توسعه یافته است، از زیرمفاهیم مفهوم عام تر و فراگیرتر تأثیر متقابل است.
·    کررلاسیون فقط شامل تأثیرات متقابلی می شود که میان پدیده ها حاکمند، ولی بازی متقابل قوا و تأثیرات به طور واضح تعیین پذیر نیست.

۱۲
·    مفهوم کررلاسیون عینی (اوبژکتیو) به مثابه انعکاس روابط ایستاتیستیکی (آماری) میان پدیده ها، مشخصات و روندهای عینی با روابط کررلاتیو مته متیکی (ریاضی) که وابستگی میان سلسله اعداد را به طرز فرمال (صوری) نمودار می سازد، تفاوت دارد.

۱۳
·    کررلاسیون مته متیکی مشخص به تصویر روابط کمی واقعی (رئال) میان پدیده های به طرز ایستاتیستیکی مرتبط اطلاق می شود که از طریق تجرید و فرمولبندی حاصل آمده است.

۱۴
·    ماهیت روش کررلاسیون عبارت است از انالیز (تجزیه و تحلیل) روابط وابستگی عینی موجود میان پدیده های توده ای و یا میان مشخصات پدیده های توده ای ایستاتیستیکی مختلف و کشف ضمنی فرم ها و سمت و سوی این روابط و ارزیابی تنگاتنگی تأثیر کمی متقابل آنها.

۱۵
·    مفهوم تنگاتنگی و یا تنه (شجره، بخش واسط میان ریشه و شاخه) از این رو، انعکاس امری عینی است که جنبه و جانب خاص پیوندهای ایستاتیستیکی (آماری) را نمودار می سازد.

۱۶
·     مفهوم تنگاتنگی و یا تنه (شجره، بخش واسط میان ریشه و شاخه) پیوند، بیانگر قوت (نیرومندی) روابط متقابل میان پدیده های توده ای است که مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.

۱۷
·    این مفهوم انعکاس درجه انعطاف (الاستیسیته) پیوند است

۱۸
·    این مفهوم بیانگرحدت و شدت تأثیر متقابل است.

ادامه دارد.

۲ نظر: