۱۳۹۸ تیر ۷, جمعه

مفهوم کلکتیو


پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین
          
۱
·      مفهوم کلکتیو به مفهومی اطلاق می شود که مجموعه منظمی از اشیاء همگون و غیره را منعکس می کند:

الف
·      مثلا مفاهیمی از قبیل کتابخانه، که مجموعه ای از کتب را منعکس می کند.

ب

·      مثلا مفاهیمی از قبیل جاده شیری، که مجموعه ای از ستاره ها را منعکس می کند.


۲
·      مفهوم کلکتیو اگرچه به مجموعه ای از افراد و غیره نسبت داده می شود، اما «مجموعه ای از افراد» با «طبقه ای از افراد»، یکسان نیست:
·      کلمه کتابخانه، طبقه کتب را مشخص نمی کند.

۳
·      مفاهیم کلکتیو به طبقه ای از چیزها نسبت داده می شوند که حاوی ساختار درونی معینی اند.

۴
·      اگر حد این نظام مساوی با صفر باشد، یعنی اگر آن انبوهی درهم برهم و نا منظم از افراد را تشکیل دهد، آنگاه ما با مفهوم کلکتیو سر و کار نداریم و لذا استفاده از مفهوم کلکتیو درست نخواهد بود.

۵
·      اگر کتاب ها به طور دلبخواه روی همدیگر تلنبار شده باشند، آنگاه ما با کتابخانه سر و کار نداریم.

۶
·      تعریف منطقی کتابخانه به شرح زیر است:
·      کتابخانه عبارت است از طبقه ای از کتاب ها با ساختار درونی معینی. 

۷
·      این تعریف اما باید از لحاظ فلسفی تکمیل شود.

۸
·      کتابخانه نمی تواند فقط از یک و یا دو کتاب تشکیل شود.

۹
·      ولی اگر ده هزار کتاب با نظم و ترتیب معینی در محلی قرار داشته باشند، تردیدی در کتابخانه بودن آن نخواهد بود.

۱۰
·      اما حد و مرز کتابخانه بودن از چه قرار است؟

۱۱
·      این مسئله حالت خاصی از قانون «گذار از تغییرات کمی به کیفی» است.

·      مراجعه کنید به کیفیت و کمیت

۱۲
·      این یکی از پارادوکس های دیالک تیکی است که حتی یونانیان باستان را به خود مشغول داشته بود.

۱۳
·      انسانیت یک مفهوم کلکتیو واضح و روشن است.

۱۴
·      اما بسیاری از مفاهیم را می توان هم مفهوم کلکتیو محسوب داشت و هم مفهوم عام:

الف
·      کتابخانه به عنوان مفهوم کلکتیو، سیستم متشکل از کتب، مجلات و غیره را منعکس می کند که با نظم و ترتیب معینی کنار هم قرار دارند.

ب
·      کتابخانه به عنوان مفهوم عام، طبقه ای از اوبژکت ها را منعکس می کند که حاوی مشخصه ای مثل جمعی از کتب تنظیم یافته، است.

۱۵
·      رابطه میان مفهوم کلکتیو و افرادی که آن را تشکیل می دهند، موضوع منطق دیالک تیکی است.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر