اهمیت و نقش مارکسیسم
در رهاسازیِ طبقهٔ کارگر و ستمدیدگان در دوران ما
دکتر محمد امیدوار
سخنگوی کمیته مرکزی حزب توده ایران
تحلیلی
از
یدالله سلطان پور
۱
آثار مارکس
در
نقد شالودههای نظام سرمایهداری،
سرشت ذاتی آز، نابرابری، و نظام طبقاتیِ سرمایهداری،
که
در
آن
اقلیتی مطلق
مالک و کنترلکنندهٔ وسایل تولید است
و
دیکتاتوری اقتصادیاش
را
به سود اقلیت ”داراها“ علیه ”ندارها“ اعمال میکند،
امروزه نیز مثل همان زمان
که
او
”سرمایه“
را
نوشت،
همچنان صادق است.
سؤال
این بود
که
کالا
چیست
و
دلیل کالاپرستی
(آز، پول پرستی)
چیست؟
آنچه
که
در
فرماسیون های ماقبل سرمایه داری،
نعمت
نامیده می شد
و
برای آن
منشاء الهی
(ماورای بشری، ماورای جامعه ای و چه بسا حتی ماورای طبیعی)
تصور می شد،
در
جامعه سرمایه داری
کالا
(پول هم در تحلیل نهایی کالا ست)
نامیده می شود
و
منشاء تولیدی ـ طبقاتی (پرولتری، دهقانی، پیشه وری) آن
به
رسمیت شناخته می شود.
کالا
جولانگاه دیالک تیک ماده و روح
است.
کالا
واقعیت عینی
(طبیعت)
است
که
در
آن
روح انسانی
(نیروی فکری و روحی و روانی و عضلانی انسانی)
نفوذ کرده است.
در
هر
کالایی
طبیعت اول با طبیعت دوم (جامعه، انسان)
گره خورده و عجین شده است.
انسان
نیروی فکری و روحی (احساسی و عاطفی) و روانی و جسمانی خود
را
در
کالا
باز می شناسد
و
می پرستد.
کالا
آیینه ماهیت نما
برای انسان است.
در
آیینه کالا
ماهیت خلاق انسانی
انعکاس می یابد.
کالاپرستی
در
تحلیل نهایی
به
معنی انسان پرستی
است.
به
معنی خودپرستی
است.
بت پرست
هم
در
تحلیل نهایی
مصنوع خویشتن خویش
را
می پرستد.
محصول کار خود
را
می پرستد.
الله
هم
در
آغاز
بت یزرگی در بتکده کعبه
بوده است.
الله
را
حضرت محمد
مادیت زدایی کرده
و
از
زمین به آسمان
برده است.
الله آسمانی
الله زمینی مادیت زدایی (شیئیت زدایی) شده است.
مصنوع مصنوعیت زدایی شده است
(کالای کالائیت زدایی شده است.)
حضرت محمد
به
مثابه نماینده ایده ئولوژیکی طبقه حاکمه برده دار،
از
تجرید کلیه الله های خرد و کلان زمینی (اعضای طبقه حاکمه برده دار)
به
الله آسمانی ـ انتزاعی
(معبود، خداوند عبد)
رسیده است.
الله آسمانی
انعکاس انتزاعی الله های زمینی
است.
اگر
مفهوم عام و انتزاعی الله آسمانی
بسط و تعمیم داده شود
و
کنکرتیزه شود
(مشخصیت کسب کند)،
الله های منفرد و مشخص زمینی
نمودار می گردند.
۲
سرشت ذاتی آز
ایده ئولوگ های فرماسیون های ماقبل سرمایه داری
که
آز بورژوازی
را
به
چالش می کشند،
فراموش می کنند
که
بت پرستی
(کالاپرستی = پرستش ماهیت خلاق انسانی)
صدها بار بهتر از پرستش الله = تصویر انتزاعی اعضای طبقات برده دار و فئودال
است.
اگر
تیز بنگریم و ژرف بیندیشیم،
کالاپرستی
حاوی
نطفه های بنیادی هومانیسم (انسانگرایی)
است.
چون
کالا
آیینه ماهیت انسان نما
ست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر