شین میم شین
نه اندیشه
مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن
مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار
فراگرفت.
۱
وگر خویش راضی نباشد ز خویش
چو بیگانگانش براند ز پیش
معنی
تحت اللفظی:
اگر
قوم و خویش از همدیگر راضی نباشند،
بسان بیگانه
همدیگر را از خود می رانند.
سؤال
سعدی در
این بیت
دیالک
تیک خویش و خویش
را
به
خدمت می گیرد
تا
آن را
با دیالک تیک و یا دوئالیسم خ و الف مورد
مقایسه قرار دهد.
جواب
سعدی در
این بیت
دیالک
تیک خویش و خویش
را
به
خدمت می گیرد
تا
آن را
با دیالک تیک و یا دوئالیسم خدا و انسان مورد مقایسه قرار دهد.
۲
و گر بنده چابک نباشد به
کار
عزیزش ندارد خداوندگار
معنی
تحت اللفظی:
اگر
بنده زبر و زرنگ نباشد، خداوند بنده (ارباب بنده دار)
او را
عزیز نمی دارد.
سؤال
سعدی
در این بیت شعر
دیالک
تیک خ (ارباب) و بنده را مطرح می کند
تا
بعد
آن را
در آیینه شفاف آسمان منعکس کند
و
به
دوئالیسم خدا و انسان برسد.
جواب
سعدی
در این بیت شعر
دیالک
تیک خداوند بنده (ارباب) و بنده را مطرح می کند
تا
بعد
آن را
در آیینه شفاف آسمان منعکس کند
و
به
دوئالیسم خدا و انسان برسد.
۳
سؤال
خدا
در
ایده ئولوژی اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی
چیزی
جز انعکاس الف ـ آ اوتوریته های زمینی از
هر نوع
(پدر،
ارباب، شاه و غیره)
نیست.
جواب
خدا
در
ایده ئولوژی اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی
چیزی
جز انعکاس انتزاعی ـ آسمانی اوتوریت های زمینی از هر نوع
(پدر،
ارباب، شاه و غیره)
نیست.
ادامه
دارد.
ویرایش:
پاسخحذفخدا
در ایده ئولوژی اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی
چیزی جز انعکاس انتزاعی ـ آسمانی اوتوریته های زمینی از هر نوع
(پدر، ارباب، شاه و غیره)
نیست.