۱۳۹۷ مرداد ۱۲, جمعه

خود آموز خود اندیشی (۱۳)


شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.

اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.

 ۱
وگر خویش راضی نباشد ز خویش
چو بیگانگانش براند ز پیش

معنی تحت اللفظی:
اگر قوم و خویش از همدیگر راضی نباشند،
 بسان بیگانه 
همدیگر را از خود می رانند.

سؤال

سعدی در این بیت
دیالک تیک خویش و خویش
را
به خدمت می گیرد
تا
آن را با دیالک تیک و یا دوئالیسم خ  و الف مورد مقایسه قرار دهد.

جواب

سعدی در این بیت
دیالک تیک خویش و خویش
را
به خدمت می گیرد
تا
آن را با دیالک تیک و یا دوئالیسم خدا و انسان مورد مقایسه قرار دهد.

۲
و گر بنده چابک نباشد به کار
عزیزش ندارد خداوندگار

معنی تحت اللفظی:
اگر بنده زبر و زرنگ نباشد، خداوند بنده (ارباب بنده دار)
او را عزیز نمی دارد.

سؤال

سعدی در این بیت شعر
دیالک تیک خ (ارباب) و بنده را مطرح می کند
تا
بعد
آن را در آیینه شفاف آسمان منعکس کند
و
به
 دوئالیسم خدا و انسان برسد.

جواب


سعدی در این بیت شعر
دیالک تیک خداوند بنده (ارباب) و بنده را مطرح می کند
تا
بعد
آن را در آیینه شفاف آسمان منعکس کند
و
به
 دوئالیسم خدا و انسان برسد.

۳
سؤال

خدا
در ایده ئولوژی اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی
چیزی جز انعکاس الف ـ آ  اوتوریته های زمینی از هر نوع
(پدر، ارباب، شاه و غیره)
نیست.

جواب

خدا
در ایده ئولوژی اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی
چیزی جز انعکاس انتزاعی ـ آسمانی اوتوریت های زمینی از هر نوع
(پدر، ارباب، شاه و غیره)
نیست.

ادامه دارد.

۱ نظر:

  1. ویرایش:

    خدا
    در ایده ئولوژی اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی
    چیزی جز انعکاس انتزاعی ـ آسمانی اوتوریته های زمینی از هر نوع
    (پدر، ارباب، شاه و غیره)
    نیست.

    پاسخحذف