مهدی اخوان ثالث
(1307 ـ 1369)
پیوند ها و باغ ها
از این اوستا
(1344)
ویرایش و
تحلیل از
ربابه نون
گفت:
«گپ
زدن از آبیاری ها و از پیوند ها کافی است
خوب
تو
چه می گویی؟»
·
راوی و یا سوبژکت سیب به دست با
سیب در گفتگو ست و نظر او را می پرسد.
1
«آه
چه
بگویم؟
هیچ»
·
سیب به عنوان اوبژکت حرفی برای
گفتن ندارد.
·
پیش شرط موضعگیری و ابراز نظر، نظر
مندی است و سیب به مثابه اوبژکت نمی تواند موضع بگیرد.
·
به همین دلیل سوبژکت سیب به دست به
توصیف سیب می پردازد تا «هیچ» توخالی سیب را به ترفندی پر کند:
2
سبز
و رنگین جامه ای گلبفت بر تن داشت
·
این وصف سیب است:
·
سیب سبز و شاداب است، با جامه ای
رنگین و گلبفت بر تن.
·
گلبفت احتمالا مخفف گلبافت و یا
گلبافته است.
·
واژه مرکب گلبفت در واژه نامه ها نیست.
·
منظور شاعر از سیب گلبفت، احتمالا سیبی
است که به گل سرشته است و بسان گل معطر است.
·
خوشبو ست.
·
اخوان احتمالا تحت تأثیر شعر معروف
سعدی است:
گلي خوشبوي در حمام
روزي
رسيد از دست محبوبي به دستم
بدو گفتم که مشکي يا عبيري
که از بوي دلآويز تو
مستم
بگفتا:
«من گلي ناچيز بودم
وليکن مدتي با گل نشستم
کمال همنشين در من اثر کرد
و گر نه من همان خاکم که هستم.»
3
دامن
سیرابش از موج طراوت،
مثل
دریا بود
·
دامن سیب از موج طراوت سیراب بود.
·
بسان دریا که دامنش از موج طراوت
سیراب است.
·
اشعار اخوان را نمی توان با خواندن
صرف، بدرستی درک کرد.
·
تنها ترفند فهم بفهم ـ نمیر اشعار
اخوان، تحلیل حوصله مند و دقت مند آنها ست.
4
دامن
سیرابش از موج طراوت،
مثل
دریا بود
·
در همین جمله کوتاه دنیائی تصور و
تصویر ـ بطرز فشرده ای ـ گنجانده شده است.
·
سیب چیزی طبیعی و ناتورال است.
·
اخوان سیب ناتورال را دامنمند تصور
و تصویر می کند.
·
یعنی سیب را، چیز ناتورال را،
فمینیزه (دختر واره، زن جوان واره) می کند.
·
سیب طبیعی، بدین طریق، هومانیزه و سوسیالیزه
می شود.
·
انسان واره می شود.
·
اخوان نماینده ناتورالیسم هومانیستی
است.
·
گاهی نماینده ناتورالیسم فمینیستی
است.
5
دامن
سیرابش از موج طراوت، مثل دریا بود
·
دامن سیب فمینیزه گشته موج می زند.
·
بسان دریا که مواج است.
·
سیبی که فمینیزه شده بود، دوباره ناتورالیزه
می شود.
·
به دریا تشبیه می شود.
·
این لیاقت هنری و استه تیکی بی
همتای اخوان است:
·
ناتورالیزه کردن انسان و جامعه و هومانیزه
کردن و سوسیالیزه کردن و فمینیزه کردن چیزهای طبیعی.
6
دامن
سیرابش از موج طراوت، مثل دریا بود
·
موج دامن سیب زن واره و دریا واره،
موج معمولی و خشک و خالی نیست.
·
موجی از جنس طراوت و شادابی است.
·
این بدان معنی است که در تخیل
شاعر، طراوت ماتریالیزه می شود و مواج می شود.
·
این هنوز چیزی نیست.
7
دامن
سیرابش از موج طراوت، مثل دریا بود
·
اکنون اخوان واژه ی «سیراب» را به
خدمت می گیرد که حاوی و حامل معانی مرکب از اجزای خویش است:
·
سیراب هم به معنی اشباع شده است و
هم به معنی سیر از آب است.
·
به معنی سرشار از آب است و آب مظهر
طراوت است.
·
دامن سیب زن واره سرشار از موج
طراوت است، طراوتی که یاد آور طراوت آب است.
·
به همین دلیل، بسان دریا ست که آب ناب
است و امواجش سیراب از طراوت آب است.
·
اگر این شاهکار نیست، چیست؟
·
کدام شاعر در مقیاس ملی و بین
المللی به گرد اخوان می رسد؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر