۱۳۹۳ آبان ۱۰, شنبه

مقوله «صوفی» در آثار خواجه شیراز (40)


تحلیلی از شین میم شین  

صوفی بیا که خرقه سالوس برکشیم
و این نقش زرق را خط بطلان به سر کشیم

·        معنی تحت اللفظی:
·        صوفی بیا خرقه عوامفریبی و حیله گری را از تن در آوریم و بر این نقش تزویر و تظاهر و ریا خط بطلان بکشیم.   

·        خواجه در این بیت، در نهایت متانت فئودالی، صوفیان را به شیادی و عوامفریبی و تظاهر و تزویر متهم می کند و اندرز ترک رویه و روال زیست می دهد.

نذر و فتوح صومعه در وجه می ‌نهیم
دلق ریا به آب خرابات برکشیم

·        در آمد صومعه از نذر و غیره را خرج کنیم و دلق (پشمینه درویشی) را در آب خرابات بشوییم و تطهیر کنیم.

·        خواجه در این بیت، پشمینه اصحاب تصوف و طریقت و عرفان را چیزی آلوده و نجس تصویر می کند و برای تطهیر آن از نجاست ریا، آب زمزمی به نام آب خرابات، یعنی می  پیشنهاد می کند.
·        محتوای این بیت توهین به اهل تصوف و تخریب اعتبار اجتماعی و اخلاقی آنها در افکار عمومی است.
·        این کرد و کار سعدی و بعد خواجه فرمی از مبارزه طبقاتی میان اشرافیت بنده دار و فئودال و طبقه متوسط (بورژوازی)  انقلابی است.  

فردا اگر نه روضه رضوان به ما دهند
غلمان ز روضه، حور ز جنت به درکشیم

·        معنی تحت اللفظی:
·        اگر فردا باغ بهشت را به ما ارزانی ندارند، پسر بچه ها را از رضوان و دختر بچه ها را از جنت بیرون می کشیم.

·        خواجه در عالم عقبی هم می خواهد که قلدری باشد و به هر طریق و با هر ترفندی عیاشی کند و خوش بگذراند.
·        اگر خدا اسباب عیش ندهد، به زور ستانده می شود.  

بیرون جهیم سرخوش و از بزم صوفیان
غارت کنیم باده و شاهد به بر کشیم

·        معنی تحت اللفظی:
·        سرخوش از خانه بیرون شویم و از بزم صوفیان هر چه باده هست، غارت کنیم و پسربچه ها را در آغوش کشیم.

1
بیرون جهیم سرخوش و از بزم صوفیان
غارت کنیم باده و شاهد به بر کشیم

·        در این غزل با ماهیت طبقاتی خواجه بهتر می توان آشنا شد:
·        خواجه بسان سعدی، نماینده ایده ئولوژیکی ارتجاع بنده داری ـ فئودالی است، نماینده فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی در حال زوال است، ولی با سعدی و دیگر نمایندگان همین ارتجاع اجتماعی تفاوت دارد.
·        برای شناخت این تفاوت باید در نردبام تاریخی، پله ای بالاتر آمد و به قرن 19 و 20 رسید:

2

بیرون جهیم سرخوش و از بزم صوفیان
غارت کنیم باده و شاهد به بر کشیم

·        فلسفه خواجه در مقیاس جهانی اگر بنگریم، فلسفه نیچه است و نه فلسفه شوپنهاور.

الف
·        فلسفه شوپنهاور ارتجاع اجتماعی را به نفرت از آدمیان و به انزوا و جهانگریزی ترغیب می کند.

ب
·        فلسفه نیچه اما ارتجاع اجتماعی را، طبقه حاکمه امپریالیستی را به شورش و طغیان تشویق می کند، به یورش بر دژهای انقلاب پرولتری و حفظ و تقویت و تحکیم سیطره طبقاتی خویش حتی به قیمت کشتار چندین میلیونی همنوعان و تخریب بی مهابای دستاوردهای مادی و معنوی تمدن بشری.

3
بیرون جهیم سرخوش و از بزم صوفیان
غارت کنیم باده و شاهد به بر کشیم

·        فلسفه خواجه هم طبقه حاکمه مرتجع و محتضر را به شورش و طغیان فرامی خواند.
·        به شورش و طغیان بر ضد انقلاب بورژوائی، بر ضد طبقه اجتماعی انقلابی، یعنی بورژوازی انقلابی آغازین و تصوف و طریقت و عرفان انقلابی به مثابه نماینده ایده ئولوژیکی بورژوازی انقلابی.

4
بیرون جهیم سرخوش و از بزم صوفیان
غارت کنیم باده و شاهد به بر کشیم

·        خواجه در مقیاس ملی جلال آل احمد و احمد شاملو و خمینی است و نه بروجردی و شریعتمداری.
·        جلال آل احمد و احمد شاملو و خمینی و غیره ارتجاع اجتماعی را به شورش و طغیان و «عنگلاب» فرامی خوانند و در سازمان های فاشیستی و فوندامنتالیستی (حزب الله و مجاهدین اسلام و خلق و لیملام و فدائیان اسلام و خلق و دیمدام) متشکل می سازند و به یورش جنون آمیز بر دژهای انقلاب اجتماعی سوق می دهند.

5
 عشرت کنیم ور نه به حسرت کشندمان
روزی که رخت جان به جهانی دگر کشیم

·        معنی تحت اللفظی:
·        خوش بگذرانیم و گرنه به هنگام مرگ حسرتکش عیش و نوش خواهیم بود.

·        خواجه اینجا همان رهنمود اجتماعی اگزیستانسیالیسم را نمایندگی می کند که ابشخور فاشیسم بوده است:
·        سکس و عیش و نوش تا حد افراط.

·        از زندگی سیمون دوبوار ـ همسر ژان پل سارتر ـ  فیلمی تهیه شده که اندرز زیستی اکید خواجه را مو به مو و دم به دم   جامه عمل می پوشاند:
·        سکس با هر نری که گیر می آورد.

·        آن سان که جماعت نر کلافه می شوند و می پرسند:
·        چگونه می توانی عاشق شوهرت باشی و با خیال راحت با هر رهگذری بخوابی؟

·        جماعت نر اما از فلسفه بورژوائی واپسین بی خبرند.
·        فلسفه خواجه هم فلسفه طبقات اجتماعی واپسین است و فرق ماهوی با فلسفه بورژوائی واپسین ندارد.

·        مراجعه کنید به دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر