۱۳۹۳ تیر ۱۰, سه‌شنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (4)


پروفسور دکتر مانفرد بور
بررسی تاریخ توسعه ی فلسفه کلاسیک بورژوائی  
برگردان شین میم شین

36
·        درک نومینالیستی از  مفاهیم عام نه تنها ضربه ای جدی بر ارکان کلیسای کاتولیکی، بلکه علاوه بر آن، حمله ای بر ضد جهانتصویر فئودالی ـ روحانی فقهی و ایدئالیستی بطور کلی بوده است.
 
الف
·        در جهانتصویر فئودالی ـ روحانی برای انسان در حوادث جهانی، نقش تماشاگر قائل می شود و برای اراده انسانی تره هم حتی خرد نمی شود. 

ب
·        در جهانتصویر فئودالی ـ روحانی که توجیه گر و مدافع روابط سلسله مراتبی (مناسبات مبتنی بر نظام بالا و پست) خارائین جامعه فئودالی است، برای انسان به مثابه موجود منفرد، یعنی برای افراد انسانی کمترین جائی وجود ندارد.    

ت
·        در جهانتصویر فئودالی ـ روحانی، انسان به مثابه موجودی تصور می شود که وجودش فقط بر وابستگی به قوای مافوق عام مبتنی است. 

پ
·        نومینالیسم با تأکید بر منفرد، افراد انسانی را در فردیت شان عمده و برجسته می کند و بر فعالیت مستقل فرد فرد آنها تأکید می ورزد.      

37
·        می توان گفت که در نومینالیسم برای نخستین بار در فلسفه قرون وسطی، انسان نسبت به خویشتن آگاه می شود، یعنی به خود آگاهی دست می یابد.   

الف
·        انسانتصویر نوینی که نومینالیسم نمایندگی می کند، حاوی درک دیگری از طبیعت است.  

ب
·        در قاموس نومینالیسم، طبیعت نه به مثابه عرصه ای دربسته و مکنون، بلکه به مثابه عرصه ای باز برای اراده عملی انسان  تلقی می شود.

ت
·        تصادفی نیست که اکثریت فلاسفه طبیعت (طبیعتفیلسوف های) نامدار در قرون وسطای واپسین و در عصر جدید آغازین، یا نومینالیست بوده اند و یا تحت تأثیر شدید نگرش های نومینالیستی قرار داشته اند.     

38
 گالیله ئو گالیله (1564 ـ 1642)
فیلسوف، ریاضی دان، فیزیکدان، ستاره شناس
کاشف کشفیات خارق العاده در رشته های مختلف علوم طبیعی

·        در نومینالیسم، موضعگیری معرفتی ـ فلسفیِ فلسفه کلاسیک بورژوائی از گالیله، دکارت و هوبس تا کانت و هگل اعلام وجود می کند.
·        موضعگیری معرفتی ـ فلسفی ئی که جهان را نه به مثابه چیزی حاضر و آماده از قبل، بلکه به مثابه مولود انسان ها (نخست بر پایه الگوهای ساختاری هندسی) تلقی می کند.

الف
·        نومینالیسم با انسانتصویر و طبیعت شناسی نوینش، شکافی عمیق در سمتگیری اخروی محض برای کلیه اعمال انسانی پدید می آورد که جهانتصویر فئودالی ـ روحانی نمایندگی می کرد.   
·        (این همان خرافه ای است که اسلام هم نمایندگی می کند:
·        هدف از وجود انسان ها در شناخت خدا خلاصه می شود. مترجم)  

ب
·        نومینالیسم با تأسیس جهانتصویر کلاسیک بورژوائی، برای کلیه اعمال انسانی، سمتگیری دنیوی ارائه می دهد.
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر