فصل
پنجم
ایدئالیسم
پروفسور
دکتر اندراس گدو
برگردان
شین میم شین
بخش
سوم
تاریخ
پیدایش فلسفه حیات و پوزیتیویسم:
نقد
خرد
قسمت
پنجم
گسست
با تفکر فلسفی و انتقاد از علم:
کیرکگارد
سورن کیرکگارد (1813 ـ 1855)
فیلسوف، مقاله نویس، تئولوگ و نویسنده مذهبی دانمارکی
از فلاسفه بورژوائی واپسین
از مؤسسین اگزیستانسیالیسم
1
·
در بافت تاریخی فلسفه حیات، نه فقط
تداوم بالقوه «یگانه» ستائی (من ستائی) اشتیرنر و ایدئولوژی های بعدی از قبیل شورش
انتزاعی ـ عام بر ضد وضع موجود صورت می گیرد، بلکه ضمنا فرقه های غیر مذهبی و حتی
آته ئیستی اگزیستانسیالیسم تشکیل می یابند.
2
·
این فلسفه ها ـ قبل از همه ـ با
میراث فکری کیرکگارد و یا نیچه رابطه برقرار می کنند و ببرکت داشتن وجوه مشترک با «یگانه»
ستائی اشتیرنر به مثابه انگیزه و امکان ایده شورش مطلق نمودین در چارچوب تفکر بورژوائی
واپسین می مانند.
3
·
ناهمانندی ها و تضادهای نمودین (ظاهری)
میان جهان فکری اشتیرنر و روحگرائی کیرکگارد فقط به مدت کوتاهی مانع کشف تعلق بنیادی
آندو به یکدیگر و به تفکر بورژوائی واپسین می شوند:
الف
·
آماج قرار دادن حفظ وضع موجود و
حمایت از آن
ب
·
ضدیت با دموکراسی
ت
·
ضدیت با کمونیسم بطور کلی
پ
·
مدرنیزه کردن مسیحیت
ث
·
احیای مسیحیت
4
·
کیرکگارد در خاطرات روزانه خود می
نویسد:
·
«من می توانم حقیقتا بگویم که عملا خادم وضع
موجود بوده ام.
·
گیرم که در تصور خیلی ها طرفدار
نوگرائی بوده ام، رفرماتور بوده ام.
·
اما علیرغم آن همیشه خادم وضع
موجود بوده ام.
·
برای اینکه من «توده» را مظهر شر
می دانم.
·
اگر بر افتم، باید بدست توده بر افتم.
·
همیشه با تمام قوا به حمایت از
حکومت و طبقه حاکمه پرداخته ام و بر ضد توده جبهه گرفته ام و جبهه خواهم گرفت.»
·
(کیرکگارد، «خاطرات روزانه»، جلد 3، ص 886، 1968)
5
·
«بهترین فرم حکومت، سلطنت است.
·
سلطنت بهتر از دیگر فرم های حکومت،
حامی بی سر و صدای تصورات بخش خصوصی و حماقت معصومانه بخش خصوصی بوده است.
·
فقط دموکراسی، یعنی استبدادی ترین
فرم حکومت است که فرد فرد اعضای جامعه را به شرکت مثبت مکلف می سازد.»
·
(کیرکگارد، «خرده ـ ریزه های فلسفی و تبصره
های غیرعلمی»، ص 834، 1976)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر