۱۳۹۲ آذر ۱۲, سه‌شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (80)


فصل پنجم
ایدئالیسم
پروفسور دکتر اندراس گدو
برگردان شین میم شین

بخش سوم
تاریخ پیدایش فلسفه حیات و پوزیتیویسم:
نقد خرد

 قسمت سوم
غیرعقلائی کردن ایدئالیسم از طریق اسطوره واره کردن فلسفه حیاتی آن:
شوپنهاور
ادامه

الف
·        شوپنهاور اصل ذهنیت (اوبژکتیویته) در فلسفه کانت را رادیکالیزه می کند، به افراط می کشد و بسط می دهد.  

ب
·        شوپنهاور نطفه های دیالک تیکی در تفکر کانت را پرده پوشی می کند.

ت
·        مسئله گذاری های مرکزی و مضامین اصلی در فلسفه کانت را با اسطوره واره سازی به سلیقه ی فلسفه حیات دمساز می سازد و یا بر طبق آن، دسته بندی می کند:
·        درک شوپنهاور به جای درک عینیت در شناخت سوبژکتیف کانت، میان اقطاب زیر نوسان می یابد:

1
 جورج برکلی (1685 ـ 1753)
اسقف، تئولوگ، امپیریست و فیلسوف ایرلندی ـ انگلیسی
مؤسس ایدئالیسم ذهنی

·        قطب درک برکلیانیستی جهان به مثابه تصور

2
·        قطب عینیت وارگی اسطوره ای جهان به مثابه اراده

·        (شوپنهاور به اختراع مفهوم «اراده جهان» می پردازد و بدین طریق جهان عینی را اسطوره واره می سازد. مترجم)  

پ
·        بدین طریق، مفهوم اراده شوپنهاور بر سر دو راهی زیر سر در گم و سرگردان می ماند:

1
·        اراده به مثابه پدیده فردی ـ روانی

2
·        اراده به مثابه اصل متافیزیکی عام

12
·        سوبژکت در فلسفه شوپنهاور به رازی بدل می شود که  مفاهیم «مجرد و دیسکورسیف» را به خطه آن راه نیست.

·        (دیسکورسیف یعنی بلحاظ متد، مفهوم به مفهوم پیش رفتن. مترجم)  
  
13
·        با اعلام اینکه مناسب آن است که «تصورات از تصورات استخراج شوند»، طرح امپیریستی ـ پوزیتیویستی ـ بدوی  مفاهیم به مثابه پیش شرط لازم جهت تجلیل از شناخت الهامی ـ استنباطی و همزمان بلاواسطه بکار می رود.
·        (شوپنهاور، «جهان به مثابه اراده و تصور»، جلد 1، ص 78)

14
·        «در واقع، تمامت حقیقت و خردمندیت، نهایتا در استنباط است.
·        هر شناخت حتما با واسطه فقط می تواند شناخت بدی باشد.
·        انتزاعی، ثانوی، مفهوم، همگی سایه صرف شناخت واقعی اند.»
·        (شوپنهاور، «جهان به مثابه اراده و تصور»، جلد 2، ص 85)

15
·        اقدامات زیر در فلسفه شوپنهاور سبب می شود که در تفکر بورژوائی واپسین، این فلسفه به مثابه قطب مخالف ایدئالیسم جلوه گر شود:
الف
·        چالش شوپنهاور بر ضد خرد و فلسفه خرد

ب
·        اسطوره ای تلقی کردن عینیت کذائی اراده جهان

ت
·        اعلام این نظر که «اما تنها اراده است که چیز در خود است:
·        بنابرین همچو چیزی نه تصور، بلکه چیزی مغایر با تصور است:
·        منشاء هر تصوری، هر اوبژکتی، پدیده ای، رؤیتی و عینیتی اراده جهان است.»
·        (شوپنهاور، «جهان به مثابه اراده و تصور»، جلد 1، ص 163)

·        «یعنی در رئال های مورد نظر و حتی در ایدئال ها، به عبارت دیگر در تصور و هر چیز موجود بزعم تصور.
·        رئال های واقعی، یعنی هر آنچه که مستقل از تصور وجود دارد، اما اراده است، اراده ای که بی شک و تردید جزو ایدئال ها محسوب می شود.»
·        (شوپنهاور، «دست نوشته های به میراث مانده» (1818 ـ 1830)، جلد 3، ص 197، 1970)

16
 والتر شولتس (1912 ـ 2000)
فیلسوف المانی
  
·        والتر شولتس بر آن است که «در استدلالات شوپنهاور مخالفت تعیین کننده ای با ایدئالیسم بطور کلی عرض اندام می کند.»
·        (والتر شولتس، «تذکراتی در رابطه با شوپنهاور، طبیعت و تاریخ»، ص 304، 1967)

17
 گئورگ سیمل (1858 ـ 1918) 
فیلسوف، جامعه شناس آلمانی
از فلاسفه فلسفه حیات، نئوکانتیانیسم
موضوع پژوهش:
 فلسفه فرهنگ
جامعه تضاد

·        گئورگ سیمل ایدئالیسم معرفتی ـ نظری در متافیزیک اراده شوپنهاور را برجسته می کند و خیلی مهم جلوه گر می سازد.
·        هدف سیمل جا زدن این نظر است که «ایدئالیسم معرفتی ـ نظری، یعنی جدائی پدیده از چیز در خود، پیش شرط ناگزیر پسیمیسم (بدبینی فلسفی و تاریخی) شوپنهاور بوده است.
·        این اندیشه ای است که شوپنهاور را در عمیق ترین اعماق جهان گرفتار ساخته است:
·        اراده ماهیتا بی هدف نهایتا ترس زده به امکانات فکری در افراد منفرد و در خواسته های هدفمند اراده عمومی مطلق پناه می برد، که وحدتش بواسطه اهداف نگسیخته است، تا رئالیته واقعی خود را افزایش دهد.
·        تنها یک همچو مقوله ایدئالیستی می تواند به چرخش لازم در اینجا نایل آید:
·        چون هر چیز تجربتا موجود که به عنوان چیز مشخص حس می شود، خود جز سایه ای و هاله ای بیش نیست.
·        بلکه بازتابی است که خود را به مثابه تجزیه و تلاشی وجود حقیقی در ضمیر نمودار می سازد.»
·        (گئورگ سیمل، «شوپنهاور و نیچه»، سخنرانی در مونیخ، ص 69، 1920)   

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر