۱۳۹۱ آبان ۱۳, شنبه

تدارک تئوریک توضیح «تئوری شناخت» (79)

مشاهده (4) (بخش آخر)  
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین

1
·        در مشاهده بی واسطه، ابژکت مورد مشاهده تحت هیچ تأثیری از سوی مشاهده گر قرار ندارد.

2
·        مشاهده با واسطه، مشاهده مستقیم و مشاهده غیرمستقیم اما می توانند با تغییراتی در ابژکت مورد مشاهده همراه باشند:
·        مثلا زمانی که انرژی لازم برای ادراک ابژکت باندازه انرژی خود ابژکت باشد.

الف
·        این وضع در فیزیک مدرن، همواره بهانه ای برای سخن گفتن از کنترل ناپذیری اصولی شده است.
·        آن سان که انگار از مختل کردن ابژکت مورد مشاهده بوسیله دستگاه مشاهده ناشی می شود.

ب
·        در این گونه موارد ـ در بی خبری از رابطه دیالک تیکی سوبژکت و ابژکت ـ ازعدم عینیت رخدادها درعرصه فیزیک کوانتومی سخن گفته می شود و از مشاهده نا پذیری اصولی این رخدادها.
·        مراجعه کنید به مشاهده پذیری

3

·   میان انواع مختلف مشاهدات می توان بر مبنای عوامل زیرین تفاوت گذاشت:

الف
·        بربنیان چیستائی ابژکت مشاهده

ب
·        بربنیان چگونگی انجام مشاهده

ت
·        بر بنیان آماج مشاهده.

4
مشاهده ثبتی

·        مثلا آماج مشاهده می تواند ثبت پدیده های معینی باشد تا بتوان بر بنیان مواد حاصله از مشاهده، به تعمیم استنتاجی، طبقه بندی و غیره اقدام کرد.
·        این متد مشاهده ثبتی مثلا در علوم اجتماعی تجربی استعمال وسیع دارد.

5
مشاهده کنترلی

·        مشاهده کنترلی برای کردوکار علمی و عملی انسانها از اهمیت بزرگی برخوردار است.

الف
·        آماج این نوع مشاهده در مشاهده روندهای طبیعی و یا مصنوعی (مثلا روندهای تکنیکی، تکنولوژیکی و غیره) عبارت است از تضمین جریان عادی این روندها و یا بهینه (مطلوب) سازی آنها.

ب
·        سیستم های حلاجی اطلاعات درجریان انقلاب علمی ـ فنی اهمیت هرچه بیشتری کسب می کنند و وظیفه انسان شاغل در تولید، اجرای هرچه وسیعتر فونکسیون های هدایت و تنظیم  می گردد و بهمان اندازه نیز نقش مشاهده کنترلی افزایش می یابد.

ت
·        در هر تولید اوتوماتیزه شده، کار جسمی جای خود را عمدتا به حلاجی اطلاعات (مشاهده) می دهد که توسط دستگاه های کنترلی مربوطه ثبت می شوند و بر مبنای آنها تصمیم گیری های لازم برای تنظیم روند تولید مربوطه انجام می یابد.

پ
·        مشاهده ای که از دیرباز بخشی از روند تولید بوده، مشاهده ای است که همواره بر نظرات علمی استوار شده است.

ث
·        این امر نه تنها حاکی از وحدت گشتاورهای حسی و عقلی است، بلکه علاوه بر آن حاکی از وحدت کار جسمی و روحی است که روز بروز اهمیت بیشتری کسب می کند.

مراجعه کنید به دیالک تیک حسی و عقلی، مشاهده پذیری، شناخت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر