۱۳۹۱ آبان ۲۲, دوشنبه

کار (5) (بخش آخر)

 بخش دوم

طرحی از مجله ارجمند هفته
پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان شین میم شین
 پیشکش به 
حسن جداری شاعر

·        انقلاب علمی ـ فنی در عصر کنونی با امکاناتی که سیبرنتیک و اوتوماسیون برای صنعت، کشاورزی، مدیریت و غیره پدید می آورند، شالوده فنی واقعی برای تغییر بنیادی خصلت کار بوجود می آورد.

1
·        این امکانات را تنها در مناسبات اجتماعی سوسیالیستی و کمونیستی می توان بطور همه جانبه تحقق بخشید.

2
·        زیرا تنها در شرایط مالکیت اجتماعی بر وسایل تولید است که می توان برنامه ریزی و سازماندهی مناسب در راستای منافع کل جامعه را جامه عمل پوشاند.

3
·        توسعه نیروهای مولده امکان آن را فراهم می آورد که انسان مقام جدیدی در روند تولید کسب کند.

4
·        تکنیک تولید زمینه لازم را برای تمرکز دم افزون کرد و کار انسان ها در عرصه های خارج از تغییر بیواسطه موضوع کار فراهم می آورد. 

5
·        کارهای قبلی کارگران و کارمندان اداری یکی پس از دیگری به عهده مراکزهدایت الکترونیکی گذاشته می شوند.

6
·        انتقال مرحله ای کار انسانی به تدارک نهائی ـ بمعنی وسیع کلمه ـ به کنترل عمومی، هدایت و برنامه ریزی که در روندی طولانی جامه عمل خواهد پوشید، منجر بدان خواهد شد که انسان در حاشیه روند تولید قرار گیرد.

7
·        نتیجه این امر از بین رفتن کار سنگین جسمی خواهد بود.

8
·        کار ساده به ماشین ها و دستگاه های خودکار (اوتومات ها) محول خواهد شد و راه  برای حل تضاد موجود میان کار جسمی و کار فکری هموار خواهد گردید.

·        مراجعه کنید به اوتومات در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

9
·        سمت عمومی توسعه، حاکی از ذوب و درهم آمیزی کار سالم جسمی و کار فکری خلاق (که بخش عمده را تشکیل خواهد داد) خواهد بود.

10
·        تغییر چند و چون کرد و کار و یا مقام جدید انسانها در روند تولید و بازتولید اجتماعی ـ در جریان انقلاب علمی و فنی ـ خود را در گرایشات زیرین نشان خواهد داد:

الف
·        مولدین استقلال هرچه بیشتری نسبت به وسایل فنی کسب کنند، به همان اندازه بیشتر به هادیان خلاق روند تولید بدل خواهند شد و به همان اندازه بیشتر به تحصیلات عالی نیاز خواهند داشت.

ب
·        متناسب با تحول کردوکار انسانی، فرم حضور مولدان در تولید عوض خواهد شد، حرفه ها، ساختار حرفه ها و تقسیم کار دستخوش تحول خواهد گردید.

ت
·        نه تنها به سبب بغرنجتر شدن روندها که برای اجرا، برنامه ریزی و هدایت موفقیت آمیز آنها، انسان هائی با تحصیلات تخصصی و عمومی عالی لازم خواهد آمد، بلکه انضباط عالی تر، کیفیت های اخلاقی عالی تر و استعداد، لازم خواهد بود تا انسان بتواند عضو خلاق و یا هادی کلکتیفی باشد که بطور آگاهانه سازمان یافته است.

مراجعه کنید به خصلت کار، اوتوماتیزاسیون، تولید، مناسبات تولیدی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری 
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر