۱۳۹۱ آذر ۷, سه‌شنبه

خصلت کار (3)

 پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان شین میم شین

اهمیت مقوله «خصلت کار»   
  
·        اهمیت مقوله «خصلت کار» ـ قبل از همه ـ در نکات زیر است:

  نکته اول

1

·        مقوله «خصلت کار» واقعیت انسانی را، یعنی روند زندگی اجتماعی واقعی را منعکس می کند، روندی که نه تنها قابل تشخیص، بلکه قابل پیش بینی است.

2

·        پیش بینی زندگی انسانی، محتواهای زندگی و روابط فی مابین انسان ها در دهه های بعد، باید در وهله اول بر پیش بینی خصلت کار مبتنی باشد.

3

·        پیش بینی خصلت کار بر مبنای تجزیه و تحلیل وضع موجود، تضادها و سمت و سوی تغییر و توسعه نیروهای مولده و مناسبات تولیدی صورت می گیرد.

نکته دوم

1

·        مقوله «خصلت کار» برای تحول و تشکیل مناسبات اجتماعی  و برای تربیت و خودپروری انسان سوسیالیستی از اهمیت عملی بنیادی برخوردار است.

2

·        تغییر سوسیالیستی ـ عملی زندگی انسانی، تحول عملی زندگی اجتماعی و هستی افراد، با آینده ای اطمینان بخش، در وهله اول، فقط می تواند بمثابه تغییر برنامه ریزی شده ی خصلت کار توده های زحمتکش صورت گیرد.

3

·        تغییر برنامه ریزی شده ی خصلت کار توده های زحمتکش باید بر قانونمندی های توسعه و امکانات توسعه نیروهای مولده و مناسبات تولیدی استوار باشد.

4

·        تغییر برنامه ریزی شده ی خصلت کار توده های زحمتکش تنها در کرد و کار عملی خود توده های زحمتکش می تواند تحقق یابد.

5

·        خصلت کار، تحول و تشکیل آگاهانه آن در مفاهیم زیر از مارکس بطور اصولی بازتاب می یابند:

الف
·        «انطباق دیگر شرایط با کرد و کار انسانی»

ب
·        «خود دگرگون سازی»

ت
·        «آنچه که تنها به عنوان پراتیک تحول بخش می تواند در نظر گرفته شود و بطور راسیونال (عقلائی) درک شود.»
·        (کلیات مارکس و انگلس، جلد 3، ص 534)

6

·        تغییر سوسیالیستی در خصلت کار و توسعه انسان سوسیالیستی و همبود سوسیالیستی نوین مبتنی بر آن از دستاوردهای اصلی تحول سوسیالیستی جامعه آلمان دموکراتیک بوده است.

7

·        با پیروزی مالکیت سوسیالیستی بر وسایل تعیین کننده تولید و با تشکیل مناسبات تولیدی سوسیالیستی به استثمار کار زحمتکشان خاتمه داده می شود.

8

·        آنگاه کار در کلیه حوزه های روند تولید بطرز روز افزونی در خدمت رفع حوایج مادی و فرهنگی زحمتکشان، در خدمت تحکیم همبود سوسیالیستی و توسعه همه جانبه افراد قرار می گیرد.

9

·        آنگاه کار در چارچوب کل جامعه بر طبق برنامه، سازمان می یابد و توسعه آن بر پایه انطباق کامل الزامات اجتماعی با منافع تعیین کننده افراد، گروه ها و کلکتیف ها صورت می گیرد.

10

·        در رابطه با تشکیل سیستم اقتصادی سوسیالیسم و سیستم اجتماعی توسعه یافته سوسیالیسم بطور کلی و در رابطه با تحقق قاطعانه انقلاب علمی ـ فنی، تغییرات دیگری در خصلت کار صورت می گیرند که بر توسعه اجتماعی و شکوفائی نیروهای خلاق زحمتکشان تأثیر همواره بزرگتری می گذارند.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر