۱۳۹۱ آبان ۱۱, پنجشنبه

هماندیشی بامریم اسلامی (15)

 مهم این نیست که در کجای این جهان ایستاده ایم، 
مهم این است که در چه راستایی گام بر می داریم...  
 منبع:
ژنتیک پزشکی
سرچشمه:
صفحه فیس بوک
مریم اسلامی

میم
·        عکس فوق العاده زیبائی است.

مریم
عکس و نوشته، هر دو زیبا و پرمعنا ست.
·        اتفاقا بر عکس:
·        عکس زیبا ست، ولی نوشته  قابل بحث و تأمل است.

·        چون مهمتر این است که کجای جامعه و جهان ایستاده ایم.

·        پایگاه (ایستگاه) طبقاتی هرکس نه تنها تعیین کننده سمت و سوی حرکت اجتماعی و فردی او ست، بلکه حتی تعیین کننده جهان بینی او، طرز تفکر او و خوی و خصال اخلاقی و رفتاری او ست.

·        تفاوت و تضاد انسان ها عمدتا به دلیل پایگاه طبقاتی آنها تعیین می شود.
·        و گرنه بین اشرار و اخیار فرق ماهوی دیگری وجود ندارد.
·        هر دو بنا بر ضرورت های طبقاتی خویش عمل می کنند:
·        یکی جامعه و جهان را به پیش می راند، دیگری سد راه پیشرفت آن می گردد.
·        یکی از آزادی و استقلال و همکاری و همبستگی انسان ها دفاع می کند، دیگری از بردگی، وابستگی، نابرابری و استثمار انسان ها.  
·        یکی خردگرا ست و دیگری خردستیز است.
·        پایگاه طبقاتی و خاستگاه طبقاتی تعیین کننده سمت و سوی حرکت انسان ها هستند و هرگز نباید بدانها کم بها داد.

مریم
بله درست میگید.
متأسفانه بیشتر اوقات خود انسان پایگاه طبقاتی اش را تعیین نمی کند.
بخصوص طبقاتی که از نظر اقتصادی در سطح پایین قرار دارند.

·        ما باید برای تحلیل این مسئله دو مفهوم سوسیولوژیکی (جامعه شناسی) مهم را در نظر بگیریم.
·        و گرنه تحلیل مسئله دشوار خواهد بود:
·        خاستگاه طبقاتی
·        پایگاه طبقاتی

الف
خاستگاه و پایگاه طبقاتی

·         خاستگاه طبقاتی انسانها بطور عینی، یعنی بی اعتنا به اراده و خواست آنها، بی اعتنا به میل و هوس و آگاهی آنها تعیین می شود.
·        یکی در خانواده رعیت زاده می شود و رعیت می شود.
·        یعنی خاستگاه و لاجرم پایگاه طبقاتی دهقانی کسب می کند.

·        دیگری در خانواده ارباب فئودال زاده می شود و یا به ترفندی مباشر و مالک می گردد و خاستگاه و ضمنا پایگاه طبقاتی فئودالی کسب می کند.

ب
·  اگر روشنفکری از طبقات اجتماعی مرفه، موضع طبقاتی مثلا کارگری اتخاذ کند، عملا به خاستگاه طبقاتی خویش پشت می کند و لاجرم پایگاه طبقاتی خود را ترک می گوید و پایگاه طبقاتی دیگری را ـ داوطلبانه و آگاهانه ـ کسب می کند.

·        در این جور موارد حق با شما ست.
·        تعیین پایگاه طبقاتی آگاهانه صورت می گیرد.

·        ولی فقط در جور موارد چنین است.
·        چنین پدیده هائی استثناء هستند و نه قاعده.
·        یک در  ده هزار اند.

ت
·        عکس اینهم هست:

1

 ژنرال پینوچه

·        پینوچه ظاهرا از طبقات اجتماعی فقیر بوده است.
·        ولی پایگاه طبقاتی خود را ترک کرده و خادم منافع طبقه سرمایه دار ملی و بین المللی گشته است.
·        یعنی به قول شما پایگاه طبقاتی خود را آگاهانه تغییر داده است و به ناز و نعمت و ثروت رسیده است، حتی به بهای زجرکش کردن هزاران تن از زنان و مردان همطبقه و همزنجیر سابق خویش.

2

 مریم فیروز
(زاده: ۱۲۹۲ ه. ش در تهران، مرگ: ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ در تهران)
مؤسس سازمان زنان حزب توده  و از فعالان پیگیر حقوق زنان در ایران

·        مریم فیروز شاهزاده بوده.
·        بر عکس پینوچه، دربار را با همه امتیازات مادی و معنوی اش ترک می گوید و به خدمت زحمتکشان در می آید.
·        یعنی پایگاه طبقاتی خود را ترک می کند و پایگاه طبقاتی توده های مولد و زحمتکش را برمی گزیند، حتی به بهای زندان و شکنجه و دربدری و تبعید و درد و رنج جسمی،  روحی و روانی غیرقابل تصور.

·        بنابرین می توان گفت که پایگاه طبقاتی انسان ها تعیین کننده سمت و سوی حرکت آنها ست و هرگز نباید بدان کم بها داد و سمت و سوی حرکت را بر آن تقدم بخشید.
·        و گرنه هر عوامفریبی می تواند توده های مولد و زحمتکش را به دنبال برد و در بیغوله های گمراهی سرگردان سازد.

·        اگر مردم کشور ما به همین حقیقت امر وقوف می داشتند، هرگز دنبال دار و دسته خمینی نمی افتادند.
·        چون پایگاه طبقاتی فئودالی ـ برده داری روحانیت پیشاپیش روشن بود و از نمایندگان فئودالیسم  نمی بایستی انتظار انقلاب و رهبری جامعه در راستای پیشرفت اجتماعی داشت.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر