۱۴۰۳ مرداد ۸, دوشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره النساء ویا زنان) (۲۸۹)

ویرایش و تحلیل

 از

فریدون ابراهیمی

 

﴿وَإِنْ أَرَدتُّمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَّكَانَ زَوْجٍ وَآتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنطَارًا فَلَا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئًا ۚ أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا﴾
[ النساء: ۲۰]

واگر خواستید همسری (دیگر) به جای همسر ( پیشین خود) برگزینید ، و به یکی از آنان مال فراوانی (بعنوان مهریه) پرداخته اید،چیزی ازآن را پس نگیرید،آیا آن(مال) رابه بهتان وگناه آشکاربازپس می گیرید ؟

کریم در این آیه از نران مؤمن می خواهد که در صورت تعدد همسر، همسر سابق را با بهتان زدن و دروغ بستن

 سلب مالکیت و متضرر نکنند.

معمولا

مهریه را به زنان مطلقه می دهند.

منظور کریم احتمالا این است که اگر کسی با دادن پول و هدیه ای،

 زنی را خر کرده و به تخت کشیده، در صورت گرفتن زن جدید، پول و هدیه داده شده را از زن سابق بازپس نگیرد.

 

﴿وَكَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَقَدْ أَفْضَىٰ بَعْضُكُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ وَأَخَذْنَ مِنكُم مِّيثَاقًا غَلِيظًا﴾
[ النساء: ۲۱]

وچگونه آن را بازپس می گیرید در حالی که شما با یکدیگرآمیزش نموده اید،وآنان (هنگام عقد ازدواج ) ازشما پیمانی محکم واستوارگرفته اند؟!

دلیل قوی کریم در این آیه مطرح می شود:

هدیه در این آیه، به مثابه مزد جفتگیری تلقی می شود.

زنان در قاموس کریم، فرق زیادی با جندگان ندارند:

کله قندی به ازای سکسی.

 در این آیه، ضمنا دیالک تیک عهد و وفا مطرح می شود

و

وفا به عهد

به درجه فضیلتی اخلاقی و حتی شرعی ارتقا داده می شود.

 

﴿وَلَا تَنكِحُوا مَا نَكَحَ آبَاؤُكُم مِّنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۚ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَمَقْتًا وَسَاءَ سَبِيلًا﴾
[ النساء: ۲۲]

با زنانى كه پدرانتان به عقد خويش درآورده‌اند زناشويى مكنيد، مگر آنكه پيش از اين چنان كرده باشيد. 

زيرا اين كار، زنا و مورد خشم خدا است و شيوه‌اى است ناپسند.

محتوای این آیه، نهی از جفتگیری با نامادری است.

البته اگر حریف قبل از ازدواج پدر با حریفه، با حریفه جفتگیری کرده، 

ایرادی ندارد.

در غیر این صورت حریف و حریفه زناکار  تلقی می شوند که می تواند بسیار گران تمام شود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر