۱۴۰۳ تیر ۲۳, شنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ک) کونورتیبیلیته (قابلیت تبدیل و تعویض)

 

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

 شین میم شین 

 

۱

·    کونورتیبیلیته (قابلیت تبدیل و تعویض) به قابل تبدیل و یا قابل تعویض بودن اسکناس های بانکی با طلا  و قابلیت تعویض مستقیم ارزهای کشوری با یکدیگر اطلاق می شود.

 

۲

·    تا شروع بحران عمومی سرمایه داری، مشخصه کونورتیبیلیته (قابلیت تبدیل و تعویض) را برجستگی آزاد سکه های طلا و محتوای طلای ثابت واحد ارزی، تعویض و مبادله آزاد پول با سکه های طلا  و با جریان آزاد طلا میان کشورهای سرمایه داری تشکیل می داد.

 

۳

·    پس از در هم شکستن استاندارد طلا در اوایل جنگ جهانی اول، ارزها در بازار جهانی سرمایه  داری زمانی  قابل تعویض و تبدیل محسوب می شوند که با ارزهای دیگر (غیر از طلا) قابل تعویض و تبدیل باشند.

 

۴

·    در رابطه با میزان و نوع کونورتیبیلیته (قابلیت تبدیل و تعویض)، فرم های متعددی وجود دارند.

 

۴

·    در کونورتیبیلیته (قابلیت تبدیل) جزئی (بخشی) فقط خارجی های ارزی و صاحب ارز می توانند بدون محدودیتی بنا بر تبدلات تأیید شده به تعویض و تبدیل مبادرت ورزند.

 

۵

·    در کونورتیبیلیته (قابلیت تبدیل) محدود، تبدیل و تعویض فقط میان کشورهای معینی (حوزه ارزی) میسر است.

 

۶

·    تقریبا در کلیه کشورهای سرمایه داری در حال حاضر، تعینات قانونی وجود دارند که کونورتیبیلیته (قابلیت تبدیل و تعویض) آزاد را فقط به کشورهای ارزی محدود می سازند.

·    مثلا در سفر و سیر سرمایه.

 

۷

·    از آنجا که کونورتیبیلیته (قابلیت تبدیل و تعویض) یکی از متدهای سیاست ارزی دولتی است، نمی تواند حکم فراگیری راجع به وضعیت ارزها صادر کند.

 

۸

·    قابلیت تبدیل و تعویض ارزها میان کشورهای سوسیالیستی به طور پلان بندی شده بر پایه انحصار دولتی سیاست اقتصادی خارجی در مطابقت با شرایط مادی همکاری اقتصادی گام به گام  بهبود می یابد.

 

۹

·    پرداخت های تجاری میان این کشورها در ارز کلکتیو این کشورها در روبل قابل انتقال صورت می گیرد.

 

·    مراجعه کنید به روبل قابل انتقال

 

پایان

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر