۱۴۰۳ مرداد ۲, سه‌شنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سورة النساء و یا سوره زنان) (۲۸۴)

         

ویرایش و تحلیل

 از

فریدون ابراهیمی

ب


 

رجم
 
سنگسار کردن
 حدّ مرد يا زن بالغ عاقل محصن آزادی است که با بالغ عاقل زنا کند. 
در ثبوت حد سنگسار بر مرد بالغ عاقل محصن و آزادی که با دختر نابالغ يا دیوانه زنا کند و نيز زن بالغ عاقل آزاد و محصنی که پسر نابالغی با وی زنا کند، 
اختلاف است.
بنابر قول به عدم ثبوت حدّ رجم تازيانه ثابت می‌شود؛ 
ليکن اگر مرد ديوانه با زن ياد شده زنا کند، 
زن سنگسار می‌گردد.
برخی در اين صورت نيز قائل به عدم ثبوت حد رجم بر زن شده‌اند.
در اينکه بر مرد ديوانه بالغ آزاد و محصنی که زنا کرده؛ حد، اعم از تازيانه، سنگسار و غير آن، ثابت می‌شود

يا نه، اختلاف است. 
ديدگاه مشهور عدم ثبوت مطلق حد، حتی تازيانه است

برای تحلیل قانون سنگسار باید این بخش را تجزیه کرد:

 

۱

سنگسار کردن
 حدّ مرد يا زن بالغ عاقل محصن آزادی است که با بالغ عاقل زنا کند.

 

در سنگسار استثنائا برابری زن و نر رعایت می شود:

هر زن و نر متأهلی که با نر و زن بالغی زنا کند، سنگسار می شود.

سنگسار یک نوع مجازات مرگ است که از طریق پرتاب سنگ (که به صورت گروهی انجام می یابد) به طرف مجرم صورت می‌گیرد. 

 مجازات سنگسار پیشینه تاریخی بلندی دارد. 

در کتب تاریخی به رواج سنگسار به عنوان مجازات در یونان باستان اشاراتی شده‌است.

 در منابع یهودیت نیز به مجازات سنگسار اشاراتی شده‌است. 

۲

اگر مرد ديوانه با زن ياد شده زنا کند، 

زن سنگسار می‌گردد.

زن ستیزی اشراف برده دار و روحانی در این آیه، عربده می کشد:

زنی که توسط دیوانه ای مورد تجاوز قرار می گیرد، سنگسار و دیوانه تبرئه می شود.

این همان منطق آنتی فمینیستی ناصرالدین شاهی است:

زنی به ظل الله شکایت می کند که مورد تجاوز جنسی توسط نری قرار گرفته است.

ظل الله فرمان می دهد که عرقچینی به دست زن شاکی بدهند.

بعد می گوید اگر این عرقچین را نری از دستت بگیرد،

 جلاد تنت را از شر سرت خلاص خواهد کرد.

نر داوطلب قادر به گرفتن عرقچین از دست زن نمی شود.

ظل الله می فرماید:

وقتی نری نمی تواند عرقچینی را از دستت بگیرد، حریف چگونه توانسته بدون میل تو

کام از تو بگیرد؟

پس مقصر تو بوده ای و نه نر متجاوز.

ظل الله از فرط خریت نمی داند که قضیه به این سادگی ها نیست.

۳

برخی در اين صورت نيز قائل به عدم ثبوت حد رجم بر زن شده‌اند.
در اينکه بر مرد ديوانه بالغ آزاد و محصنی که زنا کرده؛ حد، اعم از تازيانه، سنگسار و غير آن، ثابت می‌شود

يا نه، اختلاف است. 
ديدگاه مشهور عدم ثبوت مطلق حد، حتی تازيانه است

بین علمای شرع آن ور و این ور

در سنگسار زنی که مورد تجاوز قرار گرفته، اختلاف  نظری نیست.

ولی در زدن حداقل تازیانه به دیوانه تجاوزگر، اختلاف نظر است.

زن بودن درطوایل طبقاتی بدترین بلایی است که بر سر بشر می آید.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر