۱۴۰۳ تیر ۲۷, چهارشنبه

وجود و شعور (۶۳)

  

سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

 (۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)

برگردان

شین میم شین


فصل دوم

کردوکار روانی و واقعیت عینی

 ۳

روانی به مثابه سوبژکتیو
ادامه

 


۲۹

·    رنگ ها، فقط تغییرات سوبژکتیو حساسیت (حس مندی) ما نیستند.

 

۳۰

·    محیط زیست ما ست که خود با لیاقت حیرت انگیزی در مقابل ما قد علم می کند و نظر ما را مسحور می سازد و هنرمندی را درما بیدار می کند.

 

۳۱

·    جهان این غنای رنگ ها را در روند توسعه کسب می کند.

·    به همان سان که آن در این توسعه با موسیقی  الحانش  پر می شود.

·    موسیقی ئی که ما را به بند می کشد.

 

۳۲

·    شکوه رنگ ها و موسیقی الحان به دارایی جهان تبدیل می شوند.

·    وقتی که در جریان توسعه اش، با توسعه جهان معدنی (غیر ارگانیکی، غیر آلی) و تحت توسعه آن، ارگانیسم ها (اندام ها) پدید می آیند.

·    ارگانیسم هایی که مجهز به ارگان های حسی درخورند.

 

۳۳

·    خواص جهان غیر آلی (غیر ارگانیکی) در تأثیر متقابل با ارگان های حسی می توانند به صورت رنگ ها، عطرها و بوها و الحان نمودار گردند.

 

۳۴

·    بنا بر قانون پیوند عمومی (عام) همه پدیده ها در جهان، پیدایش فرم های نوین ماده، به ویژه فرم های ارگانیکی ماده (ارگانیسم ها) به تشکیل پدیده های نوین کلیه فرم های دیگر وجود منجر می شود.

·    فرم های نوینی که پدیده ها در جهان با آنها وارد تآثیر متقابل می شوند.

 

۳۵

·    اگر تز مربوط به خصلت سوبژکتیو خواص به اصطلاح ثانوی را تجزیه و تحلیل کنیم، معلوم می شود که همه چیز مغشوش می گردد، اگر متوجه نشویم که خود سوبژکت، به واقعیت مادی به طور سوبژکتیو موجود تعلق دارد و سوبژکتیویته ایزوله گشته ای، شعور «محضی»  ویا روح عاری از جسمی نیست.

 

۳۶

·    اگر می خواهیم به درک درستی از مناسبت (رابطه) حقیقی اوبژکتیو و سوبژکتیو نایل آییم، باید در نظر بگیریم که نه فقط آن و نه همه چیز، اوبژکتیو (عینی) است و برای سوبژکت در خارج از کردوکارش وجود دارد.

 

۳۷

·    هر آنچه که به طور بیواسطه وجود دارد، اما می تواند برعکس، به این یا آن اندازه «سوبژکتیو» باشد، ظاهری باشد، هاله صرف باشد.

 

۳۸

·    خواص اوبژکتیو هر چیز در کردوکار معرفتی سوبژکت عرض اندام می کنند.

 

۳۹

·    حقیقت اوبژکتیو (عینی) همیشه ثمره کردوکار معرفتی سوبژکت است.

 

۴۰

·    سوبژکت که به کسب معارف گردآمده توسط بشریت نایل می آید، می تواند به میزان بالاتر از این و یا آن حقیقت امر منفرد که در پیوندهای تصادفی وجود دارد، حامل اوبژکتیویته (عینیت) باشد.

 

۴۱

·    عینیت حقیقت در این نیست که از آن بدون کردوکار معرفتی سوبژکت پرده برمی افتد.

·    بلکه در این است که آن با اوبژکتی که با کردوکار معرفتی سوبژکت مورد پرده برداری قرار گرفته (کشف شده)، منطبق است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر