۱۴۰۳ تیر ۲۴, یکشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ح) حرکت (جنبش) (۵)

   

 

 پروفسور دکتر گونتر کروبر 

برگردان

 شین میم شین

 

 

۸

حرکت و سکون در عصر جدید

 

۱

·    با پیشرفت علوم طبیعی (علم الاشیاء)، مسئله پیوند ماده و حرکت بار دیگر موضوع پژوهش فلسفی قرار می گیرد.

 

۲

·    در سایه پیشرفت شتابان علم مکانیک که تحت تأثیر حوایج فنی در دوره مانوفاکتور و شیوه تولیدی سرمایه داری آغازین قرار داشته، درک مکانیکی ـ ماتریالیستی از حرکت رواج می یابد.

 

۳

·    بنا بر آن، حرکت مکانیکی، یعنی تغییر محل (جا به جایی) ، تنها فرم حرکت است و انواع دیگر تغییر از این حرکت ناشی می شوند.

 

 

 توماس هوبس

(۱۵۸۸ ـ ۱۶۷۹)

ریاضی دان

دولتتئوریسن

فیلسوف انگلیسی

در

عصر جدید آغازین

کتاب معروف او «هیولا» نام دارد.

 

·    حرکت ـ به نظر هوبس ـ عبارت است از جا عوض کردن مدام اجسام.

 

 

رنه دکارت

 (۱۵۹۶ ـ ۱۶۵۰)  

فیلسوف، ریاضی دان و عالم علوم طبیعی

از مؤسسین راسیونالیسم مدرن عصر جدید آغازین

تفکر راسیونالیستی او را کارتزیانیسم نیز می نامند.

دکارت به وجود ایده های مادرزاد باور داشت.

  

·    حرکت ـ به نظر دکارت ـ عبارت است از انتقال یک جسم از مجاورت چیزهای ثابت که با آن در تماس قرار دارند، به جوار چیزهای دیگر.

 

۴

·    خلاصه کردن حرکت در حرکت مکانیکی (یعنی در جا عوض کردن چیزها) مشخصه کلیه جریانات ماتریالیسم بورژوائی در قرن ۱۷ و ۱۸ بوده است.

 

۵

·    این طرز تفکر نمی توانست نظریه تئولوژیکی تلنگر اولیه و تکانه «از خارج از ماده» را رد کند.

 


 

اسحاق نیوتون

(۱۶۴۲ ـ ۱۷۲۷)   

فیزیکدان

ریاضی دان

ستاره شناس

کیمیاگر

 فیلسوف و کارمند دولتی

سرگردان میان تئولوژی طبیعی، علوم طبیعی و فلسفه

 

·    از این رو ست که نیوتون اعلام می کند که کلیه حرکت ها در جهان، مثلا حرکت سیاره ها به دور خورشید، بر طبق قوانین مکانیکی صورت می گیرند و باعث و بانی همه آنها تلنگر اولیه الهی بوده است.    

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر