۱۴۰۳ تیر ۳۱, یکشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ح) حرکت (جنبش) (۱۲) (بخش آخر)

   

 

 پروفسور دکتر گونتر کروبر 

برگردان

 شین میم شین

 

تئوری ماتریالیستی ـ دیالک تیکی حرکت

ادامه  
 
 ۱۰

·    مراحل تعادل سیستم های مادی نیز مطلقا منجمد و ساکن نیستند.

 

۱۱

·    تعادل سیستم های پویای (دینامیک) مادی (و ما در واقعیت امر با چنین سیستم هائی سر و کار داریم. مثلا اتم ها، سیستم سیاره ها، ارگانیسم ها، سیستم های اجتماعی) تعادل پویائی است.

 

۱۲

·    عناصر منفرد سیستم در مرحله سکون نسبی کل آن در تأثیر متقابل بی وقفه با یکدیگر و با محیط پیرامون خویش قرار دارند.

 

۱۳

·    «هر تعادلی یا سکون نسبی است و یا حرکتی است در تعادل، به همان سان که سیاره ها.»

·    (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۵۷۶)

 

۱۴

·    حرکت نه فقط وحدت اضداد مطلق و نسبی است، بلکه همچنین وحدت پیوست و گسست (تداوم و شکست) است که حاکی از پیوند حرکت با خواص تضادمند رابطه زمان و مکان است.

 

·    مراجعه کنید به دیالک تیک پیوست و گسست (تداوم و شکست)، تریاد ماده ـ زمان ـ مکان  

 

 

پیوست و گسست

(وصل وفصل)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11980

 

مکان و زمان

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3072

 

۱۵

·    آموزه ماتریالیستی ـ دیالک تیکی حرکت  و آموزه ماتریالیستی ـ دیالک تیکی فرم های حرکت ماده آغازگاه علمی ـ عینی برای طبقه بندی علوم را تشکیل می دهند.

 

۱۶

·    بنا بر این آموزه، باید از فرم اصلی حرکت و از پیوند عینی ـ واقعی آن آغاز به کار کند.

 

۱۷

·    آموزه حرکت برای زندگی و عمل اجتماعی مردم اهمیت ویژه ای دارد:

 

الف

·    چون آموزه حرکت جامعه بشری را به عنوان جزئی از پیوند کلی جهان مادی تلقی می کند.

 

ب

·    یعنی هم برای طبیعت و هم برای جامعه بشری قوانین حرکت و توسعه عینی ـ اما کیفیتا خودویژه ـ  قائل می شود و اثبات می کند که جامعه و طبیعت در حرکت و توسعه لاینقطع قرار دارند.

پ

·    از این رو، در جهت شناخت قانونمندی های توسعه جامعه و استفاده آگاهانه از آنها و در جهت واقعیت بخشیدن آگاهانه به تحولات جامعتی به نفع پیشرفت جامعه سمتگیری می کند.

 

·    مراجعه کنید به توسعه، تغییر، ماده، سکون  

 

توسعه

(تکامل)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11088

 

پایان

 

تغییر

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13050

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13055

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر