۱۴۰۳ تیر ۱۷, یکشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ح) حد (۳) (بخش آخر)

 

 

 پروفسور دکتر کامیلیا وارنکه 

برگردان

 شین میم شین

 

 

۲۶

·    در تعمیم مناسبات حدی مشخص، علاوه بر این می توان دید که نه هر نوع و هرمجموعه ای از عناصر، بلکه هر بار فقط عناصرمعینی با یکدیگر رابطه بر قرارمی کنند و در نتیجه سیستم های با ثبات تشکیل می یابند و فقط سیستم های با ثبات می توانند خود را حفظ  و باز تولید کنند، یعنی ثبات نسبی خود را حفظ کنند.

 

۲۷

·    از این رو ست که در سیستم های رشدیابنده، به ویژه در عرصه موجودات زنده و جامعه، مراحل واسط میان دو سیستم کیفیتا متفاوت (و یا دو حالت سیستمی کیفیتا متفاوت) که از یکدیگر پدید می آیند، قاعدتا نسبتا سریع طی می شوند و سیستم یا با برگشت به مرحله با ثبات سابق و یا با گذار به مرحله عالی تر،  به سکون موقتی خود دست می یابد.

 

۲۸

·    از آنجا که این جریان تا حدودی به معنای واکنش «یا همه چیز و یا هیچ چیز»  صورت می گیرد، مشخصه واقعیت نه جاری شدن پیاپی چیزها، روندها، سیستم ها و غیره در یکدیگر، بلکه سیستم جداگانه ساختار گرفته ای است از کیفیت ها برمبنای مناسبات حدی.

 

۲۹

·    «نقطه گرهی» حد است که با «مناسبات حدی»، «انحای کیفیتا مختلف وجود ماده به طور کلی» را مشروط می سازد.

 

۳۰

·    نتیجه متدئولوژیکی نهائی تعین حد و یا مناسبات حدی چیزها این است که همه اشیاء اصولا (اگر هم اغلب به طور بالفعل) از طرق ریاضی قابل بررسی می شوند.

 

۳۱

·    این امر در مورد جریانات ارگانیسمی و جامعتی نیز صدق می کند.

 

۳۲

·    با مورد استفاده قرار دادن موفقیت آمیز سیبرنتیک و ریاضیات در اقتصاد سیاسی، جامعه شناسی، روانشناسی و غیره بطلان پیشداوری های متافیزیکی که گویا فقط روندهای بنیادی قابل محاسبه اند، اثبات می شود.

 

۳۲

·    نتیجه حاصل از وحدت کمیت و کیفیت نهفته در مفهوم حد برای شناخت علمی و پراتیک جامعتی انسانها عبارت است از اینکه نمی توان تنها به پژوهش و بررسی جنبه های کمی و یا جنبه های کیفی یک پدیده اکتفا کرد.

 

(یعنی

باید به بررسی دیالک تیک کمیت و کیفیت

پرداخت.

مترجم)

 

۳۳

·    مقوله حد، تکمیل متقابل این دو طرز نگرش را طلب می کند.

 

۳۴

·    سوسیالیسم، به عنوان مثال، در مقابل سرمایه داری به معنی کیفیت جدیدی به لحاظ مناسبات تولیدی است.

 

۳۵

·    با برقراری مناسبات تولیدی سوسیالیستی زحمتکشان کشور، کیفیت نوینی پدید می آورند.

 

۳۶

·    اما ساختمان سیستم جامعتی سوسیالیستی توسعه یافته، در عین حال در مقایسه با جوامع سرمایه داری، راندمان به مراتب بالاتر تولید را، رفع بهتر حوایج روزافزون مردم را، سطح عالی تر آموزش و فرهنگ را، یعنی سطح تولیدی، سطح زندگی و سطح آموزشی ـ پرروشی ئی را که به لحاظ کمی هم بهتر از کاپیتالیسم باشد، ایجاب می کند.

 

۳۷

·    یکسان انگاشتن برقراری مناسبات تولیدی سوسیالیستی با پیروزی سوسیالیسم به طور کلی به معنی مطلق کردن جنبه کیفی قضیه است.

 

۳۸

·    اما منوط و وابسته اعلام کردن پیروزی سوسیالیسم به سطح زندگی بالاتر مردم، برعکس، به معنی مطلق کردن جنبه کمی قضیه خواهد بود.

·    مراجعه کنید به کمیت، کیفیت، کمیت و کیفیت.

  

کیفیت و کمیت

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5777

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5778

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر