۱۴۰۳ تیر ۲۱, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ح) حرکت (جنبش) (۲)

  

 

 پروفسور دکتر گونتر کروبر 

برگردان

 شین میم شین

 

 

الئات ها

 

زنون کیتونی

 (۴۹۰ ـ ۴۳۰ ق. م)

از شاگردان پارمنیدس

 از فلاسفه ماقبل سقراطی

مخترع هنر استدلال از طریق کشف تناقض در گفتار حریف

فن یاد شده را دیالک تیک می نامیدند.

  

۱

·    تضادمندی واقعی ـ دیالک تیکی حرکت را الئات ها، به ویژه زنون ـ البته به عنوان یک تناقضمندی منطقی ـ مطرح می کنند.

 

۲

·    زنون بر آن بوده، که حرکت یعنی بودن و نبودن همزمان،  درمکان واحد.

 

۳

·    و چون چنین ادعائی ضد و نقیض است، پس او به این نتیجه می رسد که حرکت محال است.

 

پوتاگوریسم

 

۱

·    فلسفه پوتاگوری، که سمتگیری مبتنی بر مته متیک (علم ریاضی) داشته، برخلاف طبیعتفلسفه  معروف به فلسفه ایونی، وجود تغییرناپذیر را به جای شدن در کانون تفکر فلسفی خود قرار می دهد.

 

۲

·    و پارمنیدس ـ بنیانگذار مکتب الئات ـ وجود محض، تغییرناپذیر، بی زمان و بی مکان را به عنوان تنها چیز واقعی قلمداد می کند.

 

 طبیعتفلسفه

 

دموکریت

 (۴۶۰ ـ ۳۷۱ ق. م.)

فیلسوف ماتریالیست یونان باستان

از فلاسفه پیشا سقراطی

شاگرد لویکیپ و بزرگترین فیلسوف طبیعتفلسفه  

نماینده ماتریالیسم اتمیستی

او کل طبیعت را متشکل از ذرات تجزیه ناپذیر (اتم) می دانست.

شعار اصلی او:

چیزها

فقط به ظاهر رنگ دارند،

فقط به ظاهر طعم دارند:

تلخ و شور و شیرین اند.

در واقع

فقط اتم ها وجود دارند،

در فضای خالی!

 

 

۱

·    انکار حرکت اما با حرکت و تغییر مدام آشکار در طبیعت و حیات انسانی در تضاد قرار داشته است.

 

۲

·    از این رو طبیعتفلسفه در یونان باستان، دوباره به نظریه هراکلیتی حرکت روی می آورد و در آموزه (تعلیمات)  اتمیستی خود بدان دامنه و وسعت می بخشد:

·    بنا بر این آموزه، پیدایش کیفیت های مختلف، نتیجه اختلاط و اتفصال(قاطی شدن و جدا شدن) اتم ها ست که در نتیجه تصادم و برخورد آنها صورت می گیرد و حرکت ذاتی عناصر اولیه و یا اتم ها ست.

 

۳

·    لویکیپ و دموکریت برخلاف زنون بر آن بوده اند که در جوار اتم ها (اتم های تجزیه ناپذیر) فضاهای خالی وجود دارد.

 

۴

·    و حرکت (یعنی رقت، غلظت و رشد) نتیجه پرشدن فضاهای خالی یاد شده به وسیله اتم ها ست.

 

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر