پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
مفهوم «ضرورت» در مکتب دموکریت
دموکریت
(۴۶۰ ق. م. ـ ۳۷۱ ق. م.)
فیلسوف ماتریالیست یونان باستان
از فلاسفه پیشاسقراطی
شاگرد لویکیپ و بزرگترین فیلسوف طبیعتفلسفه
نماینده ماتریالیسم اتمیستی
او کل طبیعت را متشکل از ذرات تقسیم ناپذیر (اتم) می دانست.
شعار اصلی او:
چیزها فقط به ظاهر رنگ دارند، فقط به ظاهر شیرین و یا تلخند.
در واقع فقط اتم ها وجود دارند، در فضای خالی!
۱
· به نظر دموکریت تحقق همه چیزها بنا بر ضرورتی (جبرا) صورت می گیرد.
۲
· به نظر دموکریت، حرکت و پیوند اتم ها، بنا بر ضرورتی (جبری) سرپیچی ناپذیر صورت می گیرد و هیچ گونه تصادفی در آن دخیل نیست.
مفهوم «ضرورت » در مکتب اپیکور
اپیکور
(۳۴۱ ق. م. ـ ۲۷۱ ق. م)
از فلاسفه یونان باستان
مؤسس مکتب اپیکوریسم
· آموزه (تعلیمات) اپیکور، اما انحراف احتمالی اتم ها را از مسیر سقوط آزاد و مستقیم می پذیرد و به وجود عینی تصادف نیز اذعان می کند.
مفهوم «ضرورت» در مکتب ارسطو
۱
· به نظر ارسطو، ضرورت و تصادف به یکسان در جهان مادی وجود دارند.
۲
· اما از آنجا که به نظر او، ماده به وسیله فرم ـ و در آخرین تحلیل به اراده خدا، که عالی ترین فرم بی نیاز از محتوا ست ـ تعیین می شود، مفهوم ضرورت طبیعی ارسطوئی حاوی نطفه های طرز تفکر ایدئالیستی ـ عینی و تله ئولوژیکی است.
۳
· ضرورت و تصادف در مکتب ارسطو سرانجام در مرتبه ای پایین تر از مفهوم آماج رده بندی می شوند.
مفهوم «ضرورت » در مکتب تومیسم
· درفلسفه کاتولیکی قرون وسطی (تومیسم) مفهوم «ضرورت» جای خود را به دگم (جزم) مشیت الهی می دهد.
مفهوم «ضرورت» در مکتب لایب نیتس
· لایب نیتس نیز ضرورت را در آموزه هارمونی (هماهنگی) از قبل تعیین شده به همان سان مورد توجه قرار می دهد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر