سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین
برگردان
شین میم شین
۱
جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی
الف
راجع به طرح مسئله
۹۶
· اما در جنبه و جانب معرفتی روند است، که پیوند پدیده های روانی با جهان عینی (اوبژکتیو) برجستگی خاصی کسب می کند.
۹۷
· کلید غلبه بر درک سوبژکتیویستی کردوکار روانی در حل مسئله معرفتی ـ نظری (مسئله مربوط به تئوری شناخت) است.
· مراجعه کنید به تئوری شناخت
تئوری شناخت
(نظریه معرفت)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13801
تئوری شناخت
(نظریه معرفتی)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11337
۹۸
· وقتی از کردوکار روانی به مثابه کردوکار مغز سخن می گوییم، مغزی که با جهان خارج در تأثیر متقابل (اثرپذیری و اثرگذاری) قرار دارد، نباید فراموش کنیم که مغز فقط یک ارگان (عضو) است.
· ارگانی که تأثیر متقابل ارگانیسم (اندام) را، فرد را، انسان را با جهان خارج جامه عمل می پوشاند.
۹۹
· کردوکار مغز، خود وابسته به چیزهای زیر است:
الف
· وابسته به تأثیر متقابل میان انسان و جهان خارج است.
ب
· وابسته به رابطه (کوررلاسیون، رابطه غیر علی) کردوکار مغز با شرایط حیاتی فرد مربوطه است.
پ
· وابسته به حوایج فرد مربوطه است.
۱۰۰
· (این وابستگی خود را در معانی علامتی تحریکات، که بسته به شرایط حیاتی (زندگی) تغییر می یابد و در قوانین کردوکار علامتی مغز نمودار می سازد.)
۱۰۱
· مغز، فقط ارگان (عضو) کردوکار روانی استو
· سوبژکت مغز، انسان است.
(یعنی مغز اوبژکت است و نه سوبژکت.
انسان سوبژکت است.
مترجم)
۱۰۲
· احساسات و افکار انسان در اثر کردوکار مغزی و در روند کردوکار مغزی پدید می آیند.
۱۰۳
· اما این انسان است که عشق و یا نفرت می ورزد و نه مغز.
۱۰۴
· این انسان است که به شتلخت جهان و تغییر و تحول آن می پردازد و نه مغز.
(تفاوت سوبژکت با ارگان به مثابه اوبژکت همین جا ست.
مترجم)
۱۰۵
· احساسات و یا افکار بیانگر رابطه عاطفی و یا رابطه معرفتی (شناختی) انسان با جهان اند.
۱۰۶
· پدیده های روانی در روند تأثیر متقابل میان انسان و جهان پدید می آیند.
۱۰۷
· احساسات و یا افکار به مثابه عناصر ضرور به این تأثیر متقابل میان انسان و جهان تعلق دارند که بدون آن (تأثیر متقابل) در فرم های عالی تری، یعنی در فرم های خاص انسانی نمی توانند صورت گیرند.
۱۰۸
· کردوکار روانی به مثابه کردوکار بازتابی مغز، کردوکار روانی انسان است که توسط مغز جامه عمل پوشیده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر