پروفسور دکتر اورسولا لمکول
(۱۹۳۷ ـ ۲۰۱۴)
برگردانی و درنگی
از
فصل اول
صلح، آزادی، عدالت:
فرضیه های هنجاری روابط بین المللی
پروفسور دکتر رایموند زایدالمن
مبانی سیاست بین المللی
روابط بین المللی و مسئله ارزش های اساسی
الف
روابط بین المللی و منافع هادی شناخت
ادامه
۱
با مفهوم منافع هادی شناخت
می توان در وهله اول معاییری برای توسعه مسئله گزاری های علمی و برای نتایج بررسی حاصله به برکت آن
استخراج کرد.
۱
اساتید دانش کاه امپریالیستی
برای پیدا کردن معیارهایی جهت طرح مسائل علمی مربوط به تئوری سیاست بین المللی
نخست مفهومی به نام منافع هادی شناخت
سرهم بندی می کنند.
بعد به کمک منافع هادی شناخت سوبژکتیو خود
به بررسی مسائل مربوطه خطر می کنند.
۲
این بدان معنی است که در روابط بین المللی معیار المعاییری به نام حقیت لازم نیست و لازم ندارند.
۳
هادی شناخت هر کدام از علمای طوایل امپریالیستی
منافع هر کدام از دول امپریالیستی و چه بسا جناح های مختلف طبقه حاکمه امپریالیستی است.
یعنی معیار عینی و علمی عامی نه لازم است و نه لازم دارند.
۴
این بدان معنی است که شناخت علمی و عینی و دیالک تیکی ـ ماتریالیستی مسائل
لازم نیست.
به عوض آن، باید علمای هر طویله امپریالیستی،
منافع طبقه حاکمه کشور خود را بشناسد و بر اساس آن
به سر هم بندی کردن تئوری مسائل بین المللی بپردازد.
۵
یعنی
حضرات باید مخرج مشترکی (کمپرومیسی) پیدا کنند که منافع همه آنها ارضا شود.
۶
اگر به اتحادیه اروپا و یا حتی به امپریالیسم امریکا
نظر کنیم،
به بدبختی حاصله از این متد شناخت سوبژکتیویستی ـ امپریالیستی پی می بریم:
۲۸ کشور اتحادیه اروپا
پس از سالها تشکیل جلسه و بحث و مجادله
در هیچکدام از مسائل بین المللی زیر قادر به تعیین و تدوین سیاست مشترک نمی شوند:
مسئله حراست از محیط زیست
مسئله مهاجرین
مسئله تشنجات مربوط به اوکراین
مسئله اختلافات خلق فلسطین با خلق یهود
و
حتی
مسئله گورداژ کردن زنان آبستن
مسئله حقوق بشر بورژوایی کذایی
مسئله آزادی بیان و الی آخر.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر