۱۴۰۳ اردیبهشت ۶, پنجشنبه

وجود و شعور (۱۰)

 

سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

 (۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)

برگردان

شین میم شین

۱

جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی

 

الف

راجع به طرح مسئله

ادامه

 

۱۰۹

·    تأثیر متقابل فرد با جهان، حیات او و حوایج او که ضمنا به تشکیل مغز به مثابه ارگان کردوکار روانی منجر شده است، یعنی پراتیک، مبنای مادی رئالی (واقعی ئی) است که بر روی آن، مناسبت (رابطه) معرفتی با جهان برقرار  می گردد.

·    این مبنای «اونتولوژیکی» ئی است که بر روی آن، مناسبت (رابطه) سوبژکت با واقعیت عینی تشکیل می یابد.

 

۱۱۰

·    این مناسبت اما چگونه تشکیل می یابد؟

 

۱۱۱

·    جواب به این سؤال که کدامین نوع از پیوند پدیده ها و روندهای روانی با مغز در بین است، از قرار زیر است:

·    پدیده ها و روندهای روانی عبارت است از کردوکار بازتابی مغز و در نتیجه، عبارت است از رابطه اکتیو فرد با جهان.

 

(روبین اشتاین در این جمله

میان رابطه اکتیو و پاسیو (فعال و منفعل) فرد با جهان تفاوت می گذارد.

مترجم)

 

۱۱۲

·    فقط با این درک از کردوکار روانی می توان از مناسبت معرفتی آن با جهان سخن گفت.

 

۱۱۳

·    اکنون باید توضیح داد که این مناسبت چگونه باید در نظر گرفته شود.

 

۱۱۴

·    وابستگی متقابل میان حل مسئله معرفتی ـ نظری (مسئله مربوط به تئوری شناخت) و مسئله منشاء بازتابی کردوکار روانی باید از جانب دیگری در نظر گرفته شود.

 

۱۱۵

·    به این سؤال که مناسبت معرفتی پدیده های روانی با واقعیت عینی چگونه تشکیل یافته است، می توان با یک جمله جواب داد:

·    پدیده های روانی انعکاس جهان اند.

·    انعکاس واقعیت عینی اند.

 

۱۱۶

·    این تز، نه فقط حاوی این حکم است که آن (پدیده های روانی) نسبت به این (واقعیت عینی)، در یک مناسبت معرفتی قرار دارد.

·    این فقط حاوی این ادعا نیست که چنین مناسبتی وجود دارد، بلکه ضمنا در تعیین نوع خاص آن است.

 

۱۱۷

·    ضمنا چگونگی کردوکار روانی مغز به مثابه کردوکار بازتابی در به رسمیت شناسی پیوند پدیده ها و روندهای روانی با مغز خلاصه نمی شود، بلکه حاوی درک خاصی از این رابطه است.

 

۱۱۸

·    تئوری انعکاس نیز در تأسیس وجود مناسبت معرفتی معین پدیده های روانی با جهان خلاصه نمی شود، بلکه آن از درک کاملا معینی از طبیعت، خصلت و ماهیت این مناسبت تشکیل می یابد.

 

۱۱۹

·    میان تئوری کردوکار روانی به مثابه کردوکار بازتابی و تئوری انعکاس به مثابه آموزه معرفتی ـ نظری (همانطور که خواهیم دید)، پیوند بسیار تنگاتنگی وجود دارد.

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر