پروفسور گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۱
تضاد درطبیعتفلسفه
· در طبیعتفلسفه ایتالیا، درقرن شانزدهم میلادی، به پیروی از اندیشه های هراکلیت و امپدوکلس راجع به تأثیر متقابل اجسام بر یکدیگر و تقابل واقعی و «مبارزه» لاینقطع، اضداد زیرین از سوی فراکاسترو، کاردانوس، تلستوس و غیره مطرح می گردند:
۱
· انبساط ـ انقباض
۲
· ترقیق ـ تغلیظ
۳
· جاذبه ـ دافعه
۴
· علاقه ـ نفرت
۵
· گرما ـ سرما
· و غیره.
۲
ضاد در فلسفه کوزانوس
نیکولاس کوزانوس
(۱۴۰۱ ـ ۱۴۶۴)
فیلسوف
تئولوگ
ریاضی دان
کاردینال
از نخستین هومانیست های آلمانی
در دوره گذار از قرون وسطای واپسین به عصر جدید آغازین.
۱
· در آموزه (تعلیمات)معروف به انحلال اضداد کوزانوس، اندیشه های نوبم زیر، برای اولین بار، مورد بررسی فلسفی قرار می گیرند و نشانگر تضادمندی همه چیزها محسوب می شوند:
الف
· حرکت و سکون
ب
· «شدن» و «فنا شدن»
پ
· مقاومت و مبارزه
۲
· وحدت واقعی اضداد در طبیعت پذیرفته می شود و در مثال های زیرین نشان داده می شود:
الف
· خط منحنی ـ خط مستقیم
ب
· چند گوشه ـ دایره
پ
· نور ـ ظلمت
ت
· گرما ـ سرما
۳
· کوزانوس گذار فراتر رونده از توان تفکر بشری و فراتر رونده از «قانون تناقض ممنوع» اضداد «پایان مند» به «بی پایان» و وحدت نهائی آنها را موازی با وحدت همه اضداد در ذات حق (مطلق) تلقی می کند.
۴
· به نظر او در ذات حق، کلیه اضداد بر هم انطباق می یابند و منحل می شوند.
(با اندیشه خالی از تضاد بودن ذات حق
در فلسفه سعدی هم مواجه می شویم:
بوستان
بری ذاتش از تهمت ضد و جنس
غنی ملکش از طاعت جن و انس
معنی تحت اللفظی:
در ذات خدا از تضاد و ماده اثری نیست
و
در ملک خدا همه از اجنه تا بشر مشغول اطاعتند.
مترجم.)
۵
· تعریف کوزانوس از انطباق اضداد، بدین طریق، ماهیتا در راستای آشتی اضداد واقعی جهان در ذات حق است و لذا حاوی ناپیگیری های تئولوژیکی ـ عرفانی است.
۶
· اما علیرغم آن، برای اولین بار در تفکر فلسفی عصر جدید، دیالک تیک واقعی چیزها و تضادمندی واقعی آنها مطرح می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر