۱۴۰۰ شهریور ۱۵, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) امکان (۸) (بخش آخر)

Thumbnail

 پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

 

 ۵

امکان منطقی

 

۱

·    امکان منطقی خصلتی مطلقا متفاوت با امکان فرمال، انتزاعی و رئال دارد.

 

۲

·    مسئله اینجا نه امکان وجود قضایا، بلکه امکان حقیقت قضایا ست.

 

۳

·    اینجا پای مقولات بالضره (ضرورتا) حقیقی  و یا تصادفا حقیقی مربوط به امکان در میان است.

 

۴

·    فرمولبندی منطقی این مقوله ها را می توان در یک تخمین مودالیته به مورد اجرا گذاشت.

 

۵

·    مثلا در منطق سه ارزشی، در جوار ارزش حقیقی «درست»، ارزش «نادرست»، ارزش حقیقی سومی به نام  «حتی الامکان درست»  نیز ظاهر می شود.

·    ضمنا می توان مودالیته های حقیقی دیگر را در مودالیته «حتی الامکان درست» خلاصه کرد.

 

۶

·    میان امکان منطقی و امکان رئال تفاوت اساسی وجود دارد.

 

۷

·    برای اثبات امکان منطقی یک امر باید آن را مطابق با اصل بازسازی کرد.

 

۸

·    امکان منطقی بعد از موفقیت این بازسازی به واقعیت منطقی مبدل می شود:

·    دیالک تیک امکان و واقعیت، دیالک تیک امکان منطقی و واقعیت منطقی

 

۹

·    مثلا برای اثبات وجود یک محاسبه دیفرانسیال (مشتق گیری) باید راه حلی ارائه داده شود.

·    بدین طریق، امکان و واقعیت بر هم منطبق می شوند.

 

۱۰

·    حتی یک دلیل ریاضی و یا منطقی که ما به خواب دیده ایم، اگر آن را دو باره به خاطر بیاوریم، می تواند به واقعیت ریاضی و یا منطقی مبدل شود.

·    اما به خواب دیدن سفر به کره مریخ ـ برعکس ـ نمی تواند به واقعیت بدل شود.

 

۱۱

·    در این زمینه مسائل حل نشده بیشماری وجود دارند که ما نمی توانیم به تک تک آنها بپردازیم.

 

۱۲

·    مثلا مسائل زیرین:

·    آیا وجود  ریاضی، با قابل بازسازی ریاضی بودن یکی است؟

·    آیا می توان در ریاضیات و یا در منطق چیزی را امکان پذیر قلمداد کرد، اگر تصور بازسازی آن تناقض منطقی به همراه نیاورد؟

 

۶

 امکان معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت)

 

۱

·    از امکان معرفتی ـ نظری ـ به معنی وسیع کلمه ـ وقتی صحبت می شود، که مسئله امکان شناخت جهان به طور کلی و یا عرصه معینی از آن مورد نظر باشد.

 

۲

·    این مسئله، موضوع تئوری شناخت مارکسیستی است.

 

۳

·    از امکان معرفتی ـ نظری ـ به معنی محدود کلمه ـ وقتی صحبت می شود، که پاسخ به پرسش های زیر مطرح باشد:

 

الف

·    آیا می توان به صحت و سقم حکمی مطمئن شد؟

 

ب

·    آیا می توان و یا چگونه می توان به صحت و سقم جمله ای یقین آورد؟

 

پ

·    آیا می توان صحت و سقم چنین جمله ای را همچنان نامعلوم قلمداد کرد؟

 

۷

مقوله «امکان» در اخلاق و یا اتیک

 

۱

·    مقوله «امکان» را می توان در عرصه اخلاق و یا اتیک نیز به کار برد.

 

۲

·    در این مورد مسائل زیرین مطرح می شوند:

 

الف

·    ما چه باید بکنیم؟

 

ب

·    ما اجازه انجام کدام کارها را داریم و کدام کارها را نداریم؟

 

۳

·    این مقوله ها به احکام و یا چیزها، روندها و غیره مربوط نمی شوند، بلکه به اعمال انسانی مربوط می شوند.

 

۴

·    آنچه ما اجازه انجامش را داریم، انجامش نه ممنوع است و نه الزامی.

 

۵

·    ما در این جور موارد تا حدودی با عدم یقین اخلاقی سر و کار داریم.

 

*****

 

۸

·    عرصه های مختلف فوق الذکر استفاده از مقوله «امکان» ـ علیرغم تفاوت فی مابین ـ در پیوند تنگاتنگی با هم قرار دارند.

 

۹

·    امکانات عملی انسانی بر امکانات واقعیت عینی، بر امکانات دانش و بر امکانات شناخت مبتنی اند.

 

۱۰

·    انسان ـ به عنوان موجود اندیشنده و شناسنده ـ فقط به دلایل زیر می تواند به شناخت واقعیت عینی نایل آید:

 

الف

·    به دلیل اینکه او توان تأثیرگذاری عملی فعال بر واقعیت عینی را دارد.

 

ب

·    به دلیل اینکه او ـ بر خلاف یاوه های ماتریالیسم مکانیکی ـ سرسپرده بی اراده و مقهور مقدر واقعیت عینی نیست.

 

پ

·    به دلیل اینکه امکان و واقعیت در جهان واقعی بر هم منطبق نمی شوند و تنها از این رو ست که اختیار (آزادی) انسانی امکان پذیر می گردد.

 

ت

·    بدون تفکر، شناخت و عمل اخلاقمند، امکان و واقعیت پدید نمی آیند.

 

·    مراجعه کنید به واقعیت، ضرورت (جبر)

 

پایان

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر