جمعبندی
از
مسعود بهبودی
سایه
لایق صحبت بزم تو شدن آسان نیست.
۱
منظور از این سخن چیست؟
۲
برای پیدا کردن پاسخ به این پرسش
باید پرسید:
معنی صحبت چیست؟
۳
صحبت یعنی
دوستی
همبایی
همنشینی
همگویی
همامیزی (جفتگگیری)
همراهی
همخوابی
۴
اکنون
معلوم می شود که کشف منظور شاعر
چندان
آسان نیست.
۵
بدبختی زبان فارسی همین است.
۶
به همین دلیل فهم حرف دهن خود و همنوع خود
دشوار است.
۷
واژه های ملل متمدن
تمایزمندتر، واضح تر و صریح ترند.
۸
سایه
ضمنا
از
بزم صحبت
سخن می گوید.
۹
بزم
ضد دیالک تیکی رزم
است.
به بزم ما و رزم ما
سبو و سنگ را جنگ است
سیاوش کسرایی
۱۰
اکنون میدان اعتبار واژه صحبت تنگتر می شود.
۱۱
صحبت خصلت هماندیشی و چالش فکری اش را از دست می دهد و بیشتر به تأیید نظر متقابل
مبدل می شود:
مشکل خویش بر پیرمغان بردم دوش
کاو به تأیید نظر حل معما می کرد.
حافظ
۱۲
منظور شاعر شاید
رقصیدن به ساز حریف باشد.
۱۳
اکنون سؤال دشوارتری پیش می آید و سینه سپر می کند:
حریف مورد نظر سایه کیست که رقصیدن به سازش
(سگش شدن، تابعش شدن، فرمانبرش شدن)
حتی
آسان نیست؟
۱۴
برای پیدا کردن پاسخ به این پرسش
باید پایگاه طبقاتی سایه را پیدا کرد.
۱۵
سایه
شاعر ارگانیک توده
است
و
پیش شرط کسب لیاقت شرکت در بزم صحبت توده
حقیقت پرستی
(صداقت علمی و انقلابی)
است.
۱۶
و
پیش شرط حقیقت پرستی
خردگرایی
است:
فلسفی اندیشی
است.
۱۷
سایه تنها شاعری است
که
عاجز از فهم اشعار ماهیتا فلسفی خویش
است.
۱۸
فرق سایه
با
شهریار و مشیری
و
زهری و کسرایی
همین جا ست.
دست نوشتههای اقتصادی و فلسفی
کارل مارکس
بنا بر قوانين اقتصاد سياسی،
بيگانگی كارگر از محصولش به شكل زير تبیین می یابدد:
هرچه كارگر بيشتر توليد كند،
بايد
كمتر مصرف كند
هر چه ارزش بيشتری توليد كند،
باید
خود بیارزشتر شود
هرچه محصولاتش بهتر شكل داده شوند،
باید
خود کارگر
خردتر و خمیده تر و خراب تر شود
هرچه محصول کارش اهلی تر شود،
باید
خود کارگر
وحشیتر
شود
کار کارگر هرچه كار قدرتمندتر شود
باید
خود كارگر ذلیل تر شود.
هرچه كار هوشمندانهتر گردد،
باید
خود كارگر كودنتر و وابسته تر به طبيعت
گردد.
هی امید خوشخیالان.
۱
روحانیت کثافت
کنه است
و
کنه کنی
کار بسیار دشواری است.
۲
تا جامعه طبقاتی بوده
روحانیت کثافت هم بوده.
۳
بانی اصلی طویله طبقاتی
روحانیت کثافت بوده است.
۴
ضمنا
که بر که
جزو خیال بافی های رهبران خوشخیال حزب توده بوده است.
۵
آنها
حقیقت
را
نه
در
خاک
بلکه
در
افلاک
می جستند.
۶
اول خرافه ای را در ادبیات و یا ذهنیات خود
پیدا می کردند
بعد
به مدد تحریف و توجیه سوبژکتیو واقعیت عینی
«اثبات»
می کردند.
۷
البته چنان اثبات می کردند
که
نه خودشان باور می کردند و نه پیروان بینوای شان.
۸
فراموش مکن
که
فاشیسم و فوندامنتالیسم
وقتی هم که سرنگون شود
ویرانه ای باقی می گذارد
۹
یعنی
جامعه را با خود به عهد توحش و بربریت می برد
به عهد چوب و چماق و تیر و کمان
علت مهم انتحار
خواه انتحار عنقلابی و خواه انتحار عن ترانی
خرید و فروش مرگ
روزنامه نگار
این روزنامه نگار که خود را به عنوان یک فردی که می خواهد خودکشی کند و خریدار داروی مرگ آور است، به فروشندگان معرفی کرد، می گوید، هیچ یک از فروشندگان برای منصرف کردن من از اقدام به خودکشی تلاشی نکردند همه به دنبال کسب و کار و درآمدی که از فروش قرص مرگ آور به یک نفر بدست می آورند فکر می کردند. حتا یکی از فروشندگان پیشنهاد داد که کمتر از یگ گرم سیانور بخرم و آن را مانند نمک بریزم روی غذا و بخورم.»
این روزنامه نگار همچنین فضای ناصر خسرو را تاریک و سیاه دانست و گفت:« من فکر می کنم، یاس حاکم برجامعه علت اصلی اقدام به خودکشی در بین مردم است.»
۱
خودکشی
عمدتا
دلیل معرفتی دارد.
۲
جامعه
شده طویله.
۳
سطح توسعه فکری جامعه
در زمان شاه
صدها بار بالاتر از اکنون بوده است.
جامعه
عقب عقب
دویده است.
۴
خلایق دیگر توان تفکر که هیچ، توان خواندن جمله ای را و فهم محتوا و معنای جمله را ندارند.
۵
در کلیه سطوح طویله
از سنین شیرخوارگاه
به طور سیستماتیک
خرافه تدریس می شود.
۶
تعداد زوار کربلا
امسال
دوبرابر پارسال بوده است:
دو و نیم میلیون نفر
بوده است.
۷
تو خود حدیث مفصل بخوان
از این مجمل
این
اولا
به معنی اعلام حکومت نظامی در قهرود کاشان
است.
۱
این
ضمنا قابل تحلیل همه جانبه است.
۲
چون حاوی گفته های ناگفته است.
۳
این
ثانیا
فرمی از تبعیض بیشرمانه
است.
۴
این جور کردوکارها
ماهیتا
فاشیستی اند
۵
و
فوندامنتالیسم
همشیره فاشیسم است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر