پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
فصل هفتم
اعلام فلسفی استقلال انسان
توسط ایمانوئل کانت
فصل هفتم
بخش اول
قسمت ۵
۱
· از دید کانت، شعور به طور کلی، چیزی است که مولد
وحدت ترکیبی است و تنها با تحقق وحدت ترکیبی تشکیل می یابد.
۲
· از آنجا که اکنون پیش شرط بی چون و چرای شعور به
طور کلی، کثرت (تنوع، تنوعات حسی) است که از سویی همواره تنوعات می ماند و از سوی دیگر، به مثابه وحدتی از تنوعات تشکیل می
شود، رابطه است.
۳
· شعور به طور کلی، عام ترین رابطه است و روابط
خاص را مقولات تشکیل می دهند.
۴
· مقولات فی نفسه توخالی اند.
۵
· مقولات اهمیت خود را تنها با کاربست شان بر مواد
نگرشی حسی موجود، کسب می کنند.
۶
· تنها چنین ارتباط مواد حسی موجود با مقولات است،
که به نظر کانت، به دانش تجربی، یعنی به دانش علمی منجر می شود و تنها این است که شناخت واقعی است.
۷
· منظور کانت از «دانش تجربی» با منظور امپیریسم
از تجربه، یکسان نیست.
۸
· دانش تجربی برای کانت، نه استنباط صرف، بلکه
وحدت فکری فرم عرضه شده توسط فهم با شناخت حمل شده توسط حسیت است.
۹
· دانش تجربی، «نوعی شناخت است که فهم طلب می
کند.»
· (کانت، «نقد خرد محض»، مقدمه ص ۱۷)
۱۰
· دانش تجربی، حاوی «دو عنصر ناهمگون است:
الف
· ماده ای برای شناخت از حواس
ب
· و فرم معینی برای تنظیم ماده فوق الذکر.
۱۱
· دانش تجربی از چشمه درونی نگرش محض و تفکر، که
رهاورد نگرش محض است و به تشکیل مفاهیم
منجر می شود، می جوشد.»
· (کانت، «نقد خرد محض»، ص ۱۱۸)
۱۲
· کانت می گوید:
الف
· اگر ما از خودپویی فهم صرفنظر کنیم و بکوشیم فقط
با دریافت های حسی به شناخت دست یابیم، در آن صورت با تل مغشوشی از احساس ها مواجه
خواهیم شد.
ب
· در آن صورت نه تعیین قوانین عام میسرمان خواهد شد
و نه وقوف به جهان خارجی عینی واقعی.
پ
· بدون کردوکار فهم «روح ما از تل مغشوشی از پدیده
ها (نمودها) آکنده خواهد شد.
· بدون اینکه بتوانیم از آن دانش تجربی استخراج
کنیم.
ت
· ضمنا ما از هر رابطه شناخت با اشیاء (موضوعات
شناخت) محروم خواهیم گشت.
· برای اینکه در آن صورت، ارتباط با قوانین عام و
ضرور در بین نخواهد بود.
ث
· ضمنا اگر هم به نگرش خالی از فکر برسیم، هرگز به
شناخت نخواهیم رسید.
· یعنی به هیچ چیز به درد بخور نخواهیم رسید.»
· (کانت، «نقد خرد محض»، ص ۵۲۶)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر