پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
فصل هفتم
اعلام فلسفی استقلال انسان
توسط ایمانوئل کانت
فصل هفتم
بخش اول
قسمت ۶
ادامه
۱۶
· کانت، در آموزه مربوط به قضاوت های سنته تیکی
اپریوری (سنتز)، عملا، خصلت دیالک تیکی شناخت انسانی را تبیین داشته است:
۱۷
· شناخت در این آموزه کانت، به مثابه روند نمودار
گشته است.
· روندی که در آن، گشتاورهای (ممان های) متضاد
نفوذ می کنند و به وحدت می رسند.
۱۸
· کانت اما از عهده حل مشکلاتی که از درک دیالک
تیکی روند شناخت سربرمی کشند، برنیامده است.
۱۹
· تضادهایی که کانت به مثابه گشتاورهای روند شناخت
تشخیص می دهد، توسط او به مثابه تضادهای انتزاعی درهم تنیده می شوند:
· در قاموس کانت، حسیت و فهم (حسی و عقلی)، نگرش و
مفهوم، محتوا و فرم، کثرت (و تنوع) و وحدت، مطلقا جدا از یکدیگرند و وجه مشترکی با
هم ندارند.
۲۰
· در قاموس کانت، وحدت گشتاورهای (ممان های) متضاد
روند شناخت در ذهن و ضمیر آدمیان و با کردوکار ذهن و ضمیر آدمیان صورت می گیرد.
۲۱
· کل روند شناخت، بدین طریق، فقط به مثابه مسئله
ای سوبژکتیو نمودار می گردد.
۲۲
· کانت با این طرز برخورد ایدئالیستی ـ ذهنی
نتوانسته از عهده حل مسئله ای که خود طرح کرده بود، یعنی از عهده فرمولبندی
(تدوین) قوانین شناخت برآید.
۲۳
· آنچه که کانت به حساب سوبژکت می گذارد و آن را
به مثابه عمل خودکرده ی ذهن و ضمیر درمی
آورد، به خود اوبژکت شناخت تعلق دارد.
۲۴
· سخنان مارکس در چالش با آموزه قضاوت های سنته
تیکی اپریوری کانت در اثر مارکس تحت عنوان «مقدمه ای بر نقد اقتصاد سیاسی»، به شرح
زیرند:
الف
· «مشخص، به این دلیل مشخص است که جمعبندی تعین
های بیشمار است.
· یعنی وحدت تنوع است.
· به همین دلیل، مشخص در تفکر به مثابه روند
جمعبندی نمودار می گردد.
· به مثابه نتیجه.
· نه، به مثابه نقطه آغازین.
· اگرچه، مشخص، نقطه آغازین واقعی است و به همین
دلیل نقطه آغازین (آغازگاه) نگرش و تصور نیز است.
ب
· در طریق اول، تمامت تصور به صورت تعین انتزاعی درمی
آید و می پرد (دود می شود و فرار می شود.)
پ
· در طریق دوم، تعین های انتزاعی در مسیر تفکر، به
بازتولید مشخص ها (مشخصات) منجر می شود.
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۱۳، ص ۶۳۲)
ت
· وحدت کسب و کار صرف سوبژکت نیست.
· و تنوع، فقط امر اوبژکت نیست.
· بلکه، وحدت و تنوع در اوبژکت اند که در روند شناخت،
توسط ضمیر تشکیل نمی یابند، بلکه منعکس می شوند.»
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر