شین میم شین
نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
شیخ سعدی
(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و یا ۱۲۹۱)
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص ۱۵ ـ ۲۲)
حکایت
دوم
بخش
اول
ز دریای عمان، بر آمد کسی
سفر کرده هامون و دریا بسی
عرب دیده و ترک و تاجیک و
روم
ز هر جنس در نفس پاکش علوم
جهانگشته و دانش اندوخته
سفرکرده و صحبت آموخته
ترجمه تحت اللفظی:
شخصیتی
از
دریای عمان
آمد.
شخصیتی
که
سفر کرده و از دشت و دریا گذشته
با
اقوام مختلف عرب و ترک و تاجیک و روم
آشنا شده
و
علوم مختلف
را
فراگرفته
و
طرز برخورد با دیگران
را
آموخته است.
۱
ز دریای عمان، بر آمد کسی
سفر کرده هامون و دریا بسی
سؤال
سعدی
در
این بیت
شعر،
برای توصیف کسی که از دریای عمان فرامی رسد،
دیالک تیک پ و تئوری
را
به
شکل دیالک تیک ج و دانش
آموزی بسط می دهد
و
برای نشان دادن نقش تعیین کننده پ،
از
آن
آغاز به استدلال می کند:
سفر کردن و هامون و دریا دیدن.
جواب
سعدی
در
این بیت
شعر،
برای توصیف کسی که از دریای عمان فرامی رسد،
دیالک تیک پراتیک و تئوری
را
به
شکل دیالک تیک جهانگردی و دانش آموزی بسط می دهد
و
برای نشان دادن نقش تعیین کننده پراتیک،
از
آن
آغاز به استدلال می کند:
سفر کردن و هامون و دریا دیدن.
این قوه خارق العاده تمیز فلسفی در قلب قرون وسطی
نه
تنها
شگفت
انگیز،
بلکه
ستایش
انگیز
است.
۲
عرب دیده و ترک
و تاجیک و روم
ز هر جنس در نفس
پاکش علوم
سؤال
سعدی
در
این بیت
شعر،
دیالک تیک پراتیک و تئوری
را
به
شکل دیالک تیک ف و
دانش آموزی بسط می دهد.
جواب
سعدی
در
این بیت
شعر،
دیالک تیک پراتیک و تئوری
را
به
شکل دیالک تیک فرهنگ
شناسی و دانش آموزی بسط می دهد.
۳
عرب دیده و ترک
و تاجیک و روم
ز هر جنس در نفس
پاکش علوم
سعدی
ضمنا
جای علوم در اندام آدمی
را
نفس
می نامد.
سعدی
ضمنا
نفس آدمی
را
به
نفس پاک و ناپاک
طبقه بندی می کند.
۴
جهان گشته و
دانش اندوخته
سفر کرده و صحبت
آموخته.
سؤال
سعدی
در
این بیت شعر،
دیالک تیک پ و تئوری
را
به
شکل دیالک تیک ج و دانش آموزی
از
سویی
و
دیالک تیک س و صحبت آموزی
از
سوی دیگر
بسط می دهد.
جواب
سعدی
در
این بیت شعر،
دیالک تیک پراتیک و تئوری
را
به
شکل دیالک تیک
جهانگردی و دانش آموزی
از
سویی
و
دیالک تیک سفر و صحبت آموزی
از
سوی دیگر
بسط می دهد.
منظور سعدی
از
«صحبت»
آداب معاشرت و گفتار و رفتار با دیگران
است.
این
مفهوم
یکی از
مفاهیم مهم در فلسفه سعدی است
و
باب هشتم
گلستان
بدان
اختصاص یافته
است.
سعدی
ضمن برشمردن مزایای سفر،
به
طرزی مستور
ـ فئودال منشانه ـ
به
ارج و قدر علمی و تجربی خود
و
به
اهمیت افکار و رهنمود های
خود
اشاره می کند.
ادامه
دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر