۱۳۹۸ خرداد ۲۷, دوشنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۴۴)

 

شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.


شیخ سعدی
(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و یا ۱۲۹۱)
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص  ۱۵ ـ ۲۲)

 حکایت دوم
بخش اول 

ز دریای عمان، بر آمد کسی
سفر کرده هامون و دریا بسی

عرب دیده و ترک و تاجیک و روم
ز هر جنس در نفس پاکش علوم

جهانگشته و دانش اندوخته
سفرکرده و صحبت آموخته

ترجمه تحت اللفظی:
شخصیتی
از
دریای عمان
آمد.

شخصیتی
که
سفر کرده و از دشت و دریا گذشته
با
اقوام مختلف عرب و ترک و تاجیک و روم
آشنا شده
و
علوم مختلف
را
فراگرفته
و
طرز برخورد با دیگران
را
آموخته است.

۱
ز دریای عمان، بر آمد کسی
سفر کرده هامون و دریا بسی

سؤال

سعدی
 در
 این بیت شعر،
برای توصیف کسی که از دریای عمان فرامی رسد،
 دیالک تیک پ  و تئوری
را
به
 شکل دیالک تیک ج  و دانش آموزی  بسط می دهد
و
برای نشان دادن نقش تعیین کننده پ،
از
 آن
آغاز به استدلال می کند:
سفر کردن و هامون و دریا دیدن.

جواب

سعدی
 در
 این بیت شعر،
برای توصیف کسی که از دریای عمان فرامی رسد،
 دیالک تیک پراتیک و تئوری
را
به
 شکل دیالک تیک جهانگردی و دانش آموزی بسط می دهد
و
برای نشان دادن نقش تعیین کننده پراتیک،
از
 آن
آغاز به استدلال می کند:
سفر کردن و هامون و دریا دیدن.

این قوه خارق العاده تمیز فلسفی در قلب قرون وسطی
نه
 تنها
 شگفت انگیز،
بلکه
 ستایش انگیز
 است.

۲
عرب دیده و ترک و تاجیک و روم
ز هر جنس در نفس پاکش علوم

سؤال

سعدی
 در
 این بیت شعر،
دیالک تیک پراتیک و تئوری
را
به
شکل دیالک تیک ف و دانش آموزی بسط می دهد.

جواب

سعدی
 در
 این بیت شعر،
دیالک تیک پراتیک و تئوری
را
به
شکل دیالک تیک فرهنگ شناسی و دانش آموزی بسط می دهد.

۳
عرب دیده و ترک و تاجیک و روم
ز هر جنس در نفس پاکش علوم

سعدی
ضمنا
جای علوم در اندام آدمی
را
نفس
می نامد.

سعدی
ضمنا
نفس آدمی
را
به
نفس پاک و ناپاک
طبقه بندی می کند.

۴
جهان گشته و دانش اندوخته
سفر کرده و صحبت آموخته.

سؤال

سعدی
در
این بیت شعر،
 دیالک تیک پ  و تئوری
را
به
شکل دیالک تیک ج  و دانش آموزی
از
 سویی
 و
دیالک تیک س  و صحبت آموزی
از
 سوی دیگر
بسط می دهد.

جواب

سعدی
در
این بیت شعر،
 دیالک تیک پراتیک و تئوری
را
به
شکل دیالک تیک جهانگردی و دانش آموزی
از
 سویی
 و
دیالک تیک سفر و صحبت آموزی
از
 سوی دیگر
بسط می دهد.

منظور سعدی
 از
   «صحبت»
آداب معاشرت و گفتار و رفتار با دیگران
است.

این
مفهوم
 یکی از مفاهیم مهم در فلسفه سعدی است
و
 باب هشتم گلستان
 بدان
 اختصاص یافته است.

سعدی
 ضمن برشمردن مزایای سفر،
به
طرزی مستور
ـ فئودال منشانه ـ
 به
ارج و قدر علمی و تجربی خود
و
به
اهمیت افکار و رهنمود های خود
 اشاره می کند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر