۱۳۹۸ خرداد ۲۲, چهارشنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۴۱)

 

شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.


شیخ سعدی
(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و یا ۱۲۹۱)
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص ۱۱ ـ ۱۵)
 

۱   
  گنهکار را عذر نسیان بنه
چو زنهار خواهند، زنهار ده

معنی تحت اللفظی:
اگر کسی به سبب فراموشکاری مرتکب خطایی شده،
مورد عفو و بخشش قرار بده.
اگر گناهکاران امان خواستند،
امان بده.

سؤال

سعدی
در
 این بیت شعر،
دیالک تیک ط  و توده
را
 به
 شکل دیالک تیک ز  ـ زیردست
از
سویی
و
به
شکل دیالک تیک د  و گناهکار
از
سوی دیگر
بسط می دهد
و
 به
 پادشاه
توصیه می کند
که
امکان پشیمانی و عذرخواهی به گناهکار بدهد و اگر امان خواست، امان بدهد.

جواب

سعدی
در
 این بیت شعر،
دیالک تیک طبقه حاکمه و توده
را
 به
 شکل دیالک تیک زبردست ـ زیردست
از
سویی
و
به
شکل دیالک تیک داور و گناهکار
از
سوی دیگر
بسط می دهد
و
 به
 پادشاه
توصیه می کند
که
امکان پشیمانی و عذرخواهی به گناهکار بدهد و اگر امان خواست، امان بدهد.

 تار و پود آثار سعدی
به
دیالک تیک گناهکار و داور
و
دیالک تیک عذرخواهی و عذرپذیری
سرشته است.

این تئوری سعدی
قبل از همه
دلایل اقتصادی دارد.

چون
اگر
اعضای طبقه حاکمه
بنده ها، غلامان و رعایا
را
به
جرم خطایی
گردن زنند،
تولید مایحتاج حیاتی جامعه
مختل می شود.

۲
گر آید گنهکاری اندر پناه
نه شرط است کشتن، به اول گناه

 معنی تحت اللفظی:
اگر گناهکاری گیر افتاد،
به
جرم
خطای یکباره
نباید به قتل رسد.

سعدی
 در
 این بیت شعر
از
قتل فی الفور مجرم
و
 به
 قول فاشیست های رنگارنگ
از
پاکسازی فوری مخالفین
نهی می کند.

سعدی
البته
قتل همنوع
 را
به
طور کلی
زیر علامت سؤال نمی برد.

قتل همنوع
 کسب و کار اصلی بشریت در جهنم جامعه طبقاتی
 است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر