پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین
۱
·
مفهوم عبارت است از انعکاس طبقه ای از افراد و یا گروه ها بر مبنای ملاک های های ثابت و تغییر ناپذیرشان.
·
یعنی
بر مبنای خواص و یا روابط شان.
۲
· مفهوم، همراه با حکم
عنصر اساسی هر تفکر راسیونال (عقلایی) را تشکیل می دهد.
۳
· حکم عبارت است از انعکاس
یک واقعیت امر.
۴
· مفاهیم عبارتند از تصاویر عناصر ساختاری واقعیات
امور:
· افراد، خواص، روابط و
غیره.
۵
· فرم وجودی ـ زبانی حکم را جمله حکمی تشکیل می دهد.
۶
· فرم وجودی ـ زبانی مفهوم را واژه تشکیل می دهد.
۷
· فرم وجودی ـ زبانی مفهوم می تواند واژه منفردی
باشد:
· مثلا «تضاد»
۸
· فرم وجودی ـ زبانی مفهوم می تواند ترکیبی از واژه
ها باشد، بی آنکه جمله ای تشکیل یابد:
· مثلا «تضاد دیالک تیکی»
و یا «تضادی که خصلت و توسعه پدیده ای را تعیین
می کند.»
۹
· مفهوم می تواند به لحاظ سمیوتیکی به مثابه طبقه انتزاعی واژه های مترادف تعریف شود.
· مراجعه کنید به سمیوتیک
۱۰
· رابطه واژه و مفهوم هنوز دقیقا روشن نشده است.
۱۱
· واژه های مختلف می توانند فرم وجودی مفهوم واحدی
باشند:
· به عنوان مثال، واژه
های مترادف
۱۲
· واژه واحدی هم می تواند مفاهیم مختلفی را القا
کند:
· آنگاه از تشابه
سخن می رود.
۱۳
· رابطه دو جانبه مفهوم و واژه باید در ترمینولوژی
(اصطلاح شناسی) علمی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
۱۴
· مفاهیم حاوی محتوا
(اینتن سیون) و دامنه (اکستن
سیون) اند.
۱۵
· دامنه (اکستن سیون) مفهوم،
طبقه ای از افراد و غیره را که مفهوم شامل حال شان می شود، منعکس می کند.
۱۶
· محتوای (اینتن سیون) مفهوم
اما برعکس، مجموعه بغرنجی از خواصی را منعکس می کند که وجه مشترک کلیه چیزهائی است
که در دامنه مفهوم انعکاس می یابند.
۱۷
· منطق فرمال (صوری) مدرن که خود را به بررسی روابط «اکستن سیونال» محدود می سازد، مفهوم را در وهله اول از
لحاظ دامنه آن در نظر می گیرد.
۱۸
· رابطه مفهوم نسبت به حکم از این نظر به مثابه «فونکسیون حکمی» (فونکسیون جمله ای و امثالهم)
مطرح می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر