پروفسور دکتر گونتر کروبر
پروفسور دکتر هلموت میلکه
برگردان
شین میم شین
د
مقولات مکان و زمان
و
علوم منفرد
۱
· انتقاد فلسفی از نظریه ماتریالیستی ـ مکانیکی نیوتون با توسعه و تکمیل هندسه غیر اقلیدسی در
قرن نوزدهم و تئوری نسبیت در قرن بیستم، بنیان
دقیق مبتنی بر علوم منفرد پیدا می کند.
· مراجعه کنید به علم
۲
· مکانیک کلاسیک و هندسه اقلیدسی به مثابه جنبه های خاص تئوری های عام تر،
ارزیابی می شوند که تنها در فضاهای (مکان) بسیار کوچک و فضاهای غیرکیهانی و در
مورد سرعت های بسیار کمتر از سرعت نور صادق اند.
۳
· تئوری نسبیت خاص به
اثبات پیوند ماهوی میان مکان و زمان در فرم وحدت چهاربعدی مکان و زمان، نسبیت عمر زمانی
روندها و انبساط طولی اجسام در سیستم های متحرک نایل می آید.
۴
· تئوری نسبیت عام بدین طریق، به کشف پیوند بنیادی میان خواص متری مکان
و پخش (تقسیم) ماده در عرصه های کاینات نایل
می آید.
۵
· به قول الکساندورف، ساختار وحدت مکان و زمان با تأثیر متقابل سیستم های مادی و حرکت آنها تعیین
می شود که حاکی از وحدت علی (علت و معلولی) و وحدت ساختار مکانی و زمانی جهان است.
۶
· وحدت مکان و زمان و پیوند آن با ماده بیانگر وجود
پیوند مطلق میان ماده و مکان و زمان است.
۷
· علوم طبیعی مدرن ـ بدین طریق ـ بطلان نظریات
رایج زیر را اثبات می کنند:
الف
· اولا
بطلان نظریات ایدئالیستی دوران گذشته راجع به ماهیت مکان و زمان را اثبات می کنند.
ب
مارتین هایدگر
(۱۸۸۹ ـ ۱۹۷۶)
فیلسوف آلمانی در سنت
فنومنولوژی هاسرل، فلسفه حیات ویلهلم دیلتی، اگزیستانسیالیسم کیرکگارد.
مشغله اش انتقاد از
فلسفه غرب و توسعه درک جدیدی از انسان و جهان بود.
از ایدئولوگ های سینه
چاک فاشیسم آلمان بود
· ثانیا بطلان نظریات سوبژکتیویستی راجع به ماهیت
زمان را که در فلسفه مدرن بورژوائی (برگسون وهایدگر) رواج داشته، اثبات می کنند:
· این صاحبنظران بورژوائی واپسین، زمان را وابسته به اینتوئی
سیون (الهام) و منوط بر نیروی خلاق درونی سوبژکت قلمداد می کنند و در
عین حال بدان جوهری عرفانی قائل می شوند.
· (اینتوئی سیون
(الهام) به توانائی درک حقایق امور و کشف قانونمندی ها و توان تصمیمگیری های سوبژکتیو
بدون استفاده از فراست و فهم اطلاق می شود. مترجم)
۸
· دستاوردهای جدید علوم طبیعی، از سوی دیگر به معنی
تأیید نظریات اصلی ماتریالیسم دیالک تیکی راجع به رابطه مکان و زمان، ماده و حرکت
بوده است.
۹
· تاریخ پیدایش و رشد تصورات انسانی راجع به مکان
و زمان حاکی از آن است که این تصورات علیرغم تغییر مدام و نسبی بودن شان، «قرابت
زیادی با فرم های عینی ـ واقعی وجود» دارند و ماهیت مکان و زمان را رفته رفته
دقیقتر و عمیقتر منعکس می کنند.
۱۰
· به قول لنین، «تغییر تصورات انسانی راجع به مکان
و زمان همانقدر کمتر دلیل بر بطلان واقعی ـ عینی بودن آندو ست، که تغییر معارف علمی
راجع به فرم های حرکت ماده دلیل بر بطلان واقعی ـ عینی بودن جهان خارج بوده است.»
· (لنین، «آثار منتخب»، جلد ۱۴، ص ۱۷۱)
۱۱
· مکان و زمان وجود واقعی ـ عینی و مستقل از روح
(شعور) انسانی دارند.
۱۲
· ادعای ایدئالیستی مبنی بر اینکه مکان و زمان فرم
های تجسم سوبژکتیو و غیره اند، ادعائی بی پایه است:
· زیرا این بدان معنی است که قبل از پیدایش انسان
در روی زمین، جهان در خارج از مکان و زمان وجود داشته است.
· چنین ادعائی ابلهانه است و بس.
۱۳
· طبیعت دیالک تیکی مکان و زمان در تضادمندی آندو
خود را نمایان می سازد:
· مکان و زمان وحدتی از مطلق و نسبی پدید می
آورند:
· مکان و زمان وجودی مطلق دارند، زیرا آندو فرم
های وجودی صرفنظرناپذیر، عینی و واقعی ماده اند.
۱۴
· مکان و زمان اما نسبی اند، چون خواص مشخص آنها
به حالات ماده (تقسیم جرمی، سرعت) در عرصه معینی از کاینات وابسته اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر