۱۳۹۸ اردیبهشت ۱۹, پنجشنبه

مکان و زمان (۶)

 
 پروفسور دکتر گونتر کروبر
پروفسور دکتر هلموت میلکه
برگردان
شین میم شین

د
مقولات مکان و زمان
و
علوم منفرد

۱
·      انتقاد فلسفی از نظریه ماتریالیستی ـ مکانیکی نیوتون با توسعه و تکمیل هندسه غیر اقلیدسی در قرن نوزدهم و تئوری نسبیت در قرن بیستم، بنیان دقیق مبتنی بر علوم منفرد پیدا می کند.

·      مراجعه کنید به علم

۲
·      مکانیک کلاسیک و هندسه اقلیدسی به مثابه جنبه های خاص تئوری های عام تر، ارزیابی می شوند که تنها در فضاهای (مکان) بسیار کوچک و فضاهای غیرکیهانی و در مورد سرعت های بسیار کمتر از سرعت نور صادق اند.

۳
·      تئوری نسبیت خاص  به اثبات پیوند ماهوی میان مکان و زمان در فرم وحدت چهاربعدی مکان و زمان، نسبیت عمر زمانی روندها و انبساط طولی اجسام در سیستم های متحرک نایل می آید.

۴
·      تئوری نسبیت عام  بدین طریق، به کشف پیوند بنیادی میان خواص متری مکان و پخش (تقسیم) ماده  در عرصه های کاینات نایل می آید.     

۵
·      به قول الکساندورف، ساختار وحدت مکان و زمان با  تأثیر متقابل سیستم های مادی و حرکت آنها تعیین می شود که حاکی از وحدت علی (علت و معلولی) و وحدت ساختار مکانی و زمانی جهان است.

۶
·      وحدت مکان و زمان و پیوند آن با ماده بیانگر وجود پیوند مطلق میان ماده و مکان و زمان  است.

۷
·      علوم طبیعی مدرن ـ بدین طریق ـ بطلان نظریات رایج زیر را اثبات می کنند:

الف
·       اولا بطلان نظریات ایدئالیستی دوران گذشته راجع به ماهیت مکان و زمان را اثبات می کنند.

ب

مارتین هایدگر
(۱۸۸۹ ـ ۱۹۷۶)
فیلسوف آلمانی در سنت فنومنولوژی هاسرل، فلسفه حیات ویلهلم دیلتی، اگزیستانسیالیسم کیرکگارد.
مشغله اش انتقاد از فلسفه غرب و توسعه درک جدیدی از انسان و جهان بود.
از ایدئولوگ های سینه چاک فاشیسم آلمان بود

·      ثانیا بطلان نظریات سوبژکتیویستی راجع به ماهیت زمان را که در فلسفه مدرن بورژوائی (برگسون وهایدگر) رواج داشته، اثبات می کنند:
·      این صاحبنظران بورژوائی واپسین،  زمان را وابسته به اینتوئی سیون (الهام) و منوط بر نیروی خلاق درونی سوبژکت قلمداد می کنند و در عین حال بدان جوهری عرفانی قائل می شوند.

·      (اینتوئی سیون (الهام) به توانائی درک حقایق امور و کشف قانونمندی ها و توان تصمیمگیری های سوبژکتیو بدون استفاده از فراست و فهم اطلاق می شود. مترجم)

۸
·      دستاوردهای جدید علوم طبیعی، از سوی دیگر به معنی تأیید نظریات اصلی ماتریالیسم دیالک تیکی راجع به رابطه مکان و زمان، ماده و حرکت بوده است.

۹
·      تاریخ پیدایش و رشد تصورات انسانی راجع به مکان و زمان حاکی از آن است که این تصورات علیرغم تغییر مدام و نسبی بودن شان، «قرابت زیادی با فرم های عینی ـ واقعی وجود» دارند و ماهیت مکان و زمان را رفته رفته دقیقتر و عمیقتر منعکس می کنند.

۱۰
·      به قول لنین، «تغییر تصورات انسانی راجع به مکان و زمان همانقدر کمتر دلیل بر بطلان واقعی ـ عینی بودن آندو ست، که تغییر معارف علمی راجع به فرم های حرکت ماده دلیل بر بطلان واقعی ـ عینی بودن جهان خارج بوده است.»
·      (لنین، «آثار منتخب»، جلد ۱۴، ص ۱۷۱)

۱۱
·      مکان و زمان وجود واقعی ـ عینی و مستقل از روح (شعور)  انسانی دارند.

۱۲
·      ادعای ایدئالیستی مبنی بر اینکه مکان و زمان فرم های تجسم سوبژکتیو و غیره اند، ادعائی بی پایه است:
·      زیرا این بدان معنی است که قبل از پیدایش انسان در روی زمین، جهان در خارج از مکان و زمان وجود داشته است.
·      چنین ادعائی ابلهانه است و بس.

۱۳
·      طبیعت دیالک تیکی مکان و زمان در تضادمندی آندو خود را نمایان می سازد:
·      مکان و زمان وحدتی از مطلق و نسبی پدید می آورند:
·      مکان و زمان وجودی مطلق دارند، زیرا آندو فرم های وجودی صرفنظرناپذیر، عینی و واقعی ماده اند.

۱۴
·      مکان و زمان اما نسبی اند، چون خواص مشخص آنها به حالات ماده (تقسیم جرمی، سرعت) در عرصه معینی از کاینات وابسته اند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر