پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین
۲۸
· مقولات بلافاصله پس از تشکیل به کسب استقلال نسبی نایل می آیند و به مثابه فرم های کامل، در مقابل هر محتوای تجربی (معرفتی) قد علم می کنند.
۲۹
· مضامین (محتواهای) تجربی (معرفتی) به کمک مقوله
ها مورد حلاجی فکری قرار می گیرند.
۳۰
· مقوله ها ـ بدین معنا ـ در روند شناخت، حالت اپریوری فونکسیونی
نسبی واقعی پیدا می کنند.
· (به یک نوع بی نیازی و استقلال نسبی از تجربه
مشخص دست می یابند. مترجم)
· هر چند که آنها در مجموع حاوی محتوا و منشاء عینی
و تجربی اند.
· (اپریوری (ماورای
تجربی)، در فلسفه ماقبل کانت، به معنی شناختی است که توسط عقل، مستقل از هر
تجربه و قبل از هر تجربه، بواسطه استنتاج منطقی
حاصل می آید و همچنین به معنی شناخت جدیدی است که بر بنیان معارف موجود بدست می
آید، بدون این که تجربه در پیدایش آن نقشی
بازی کرده باشد.
· ضد اپریوری،
اپوستریوری است. مترجم)
۳۱
· در عصرحاضر بررسی دقیق و همه جانبه آموزه مقولتی ماتریالیستی ـ دیالک تیکی بر بنیان
رهنمودهای مارکس، انگلس و لنین، یکی از
وظایف اصلی فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی است.
۳۲
· مفهوم مقوله فقط
در فلسفه مورد استفاده قرار نمی گیرد.
۳۳
· مقولات فلسفی را می توان تا حد
معینی، مقولات مطلق تلقی کرد.
·
زیرا آنها را نمی توان به مفاهیم عامتر دیگری تقلیل داد.
۳۴
· اما هر علم منفرد
نیز سیستم مقولتی خاص خود را دارد.
۳۵
· مقولات هر علم منفرد،
عامترین مفاهیم مربوط به آن علم را تشکیل
می دهند.
۳۶
· به عنوان مثال علم
فیزیک حاوی مقولات زیر است:
الف
· جرم
ب
· شدت میدان مغناطیسی
پ
· شدت میدان الکتریکی
۳۷
· عامترین مفاهیم علوم
منفرد تنها در چارچوب هر کدام از آنها و در رابطه با موضوع علم مورد
نظر می توانند مقوله نامیده شوند.
۳۸
· ولی در خارج از این چارچوب به درجه مفاهیم خاص تنزل می یابند و مقام مقولتی خود را از دست می دهند.
۳۹
· مثلا مقولات جرم و
شدت میدان مغناطیسی در مقایسه با مقوله ماده،
مفاهیمی بیش نیستند و ارزش مقولتی ندارند.
۴۰
· از این رو ست که مقولات ماتریالیسم دیالک تیکی و
تاریخی ـ در تحلیل نهائی ـ شالوده مقولات علوم منفرد را تشکیل می دهند.
· مراجعه کنید به دیالک
تیک، شناخت
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر