مهندس صادق انصاری
(ا. برزگر)
اندیشه ها، مفاهیم و زبان فارسی
در
قلمرو «ولایت فقیه»
دفتر چهارم
شورای نویسندگان و هنرمندان ایران
(۱۳۶۵)
ویرایش و تحلیل
از
شین میم شین
دو جریان حاکم
ادامه
الف
در
نظریه نخست
مفاهیم و مقولات زیر کاربرد وسیعی دارند:
۱
تسلیم
۲
تقلید
۳
تعبد
۴
تعهد
۵
اعتقاد
۶
وحی
۷
حدیث
۸
فقاهت
۹
نظام ارزشی اسلام
۱۰
احکام الهی
۱۱
احکام اولیه
۱۲
مجعولات الهی
و
غیره
وقتی گفته می شود
که
الف برزگر
گوهر بی همتایی در حزب توده بوده،
به همین دلیل است.
الف برزگر
بی شباهت به همه
به
نقش مفاهیم واقف است
و
مفهومی می اندیشد.
این نشانه درجه استکمال فکری و نظری ستایش انگیزی است.
ما
برای آشنایی با جریان نخست در روحانیت شیعه
این
مفاهیم دوازده گانه
را
زیر ذره بین تحلیل دیالک تیکی می گذاریم:
۱
تسلیم
تسلیم
دیالک تیکی از تسلیم مادی و تسلیم فکری
است:
الف
تسلیم مادی
فرمانبری
گردن نهادن
مطیع گشتن
پذیرفتن شکست خویش و پایان دادن به جنگ
تسلیم مادی
تسلیمی دنیوی ـ طبقاتی است.
تسلیم توده در مقابل طبقه حاکمه است.
مثلا
تسلیم توده برده در مقابل طبقه برده دار
است.
تسلیم توده رعیت در مقابل طبقه فئودال و روحانی
است.
تسلیم طبقه کارگر در مقابل بورژوازی
است.
ب
تسلیم فکری
اطاعت از امر خدا
استقبال از قضا
اعتراض نکردن به مصائب و ناملایمات
اخلاص در توحید
تسلیم فکری
انعکاس انتزاعی ـ آسمانی تسلیم مادی است.
۲
می توان گفت
که
ما
در
اسلام
با
دیالک تیک تسلیم مادی و تسلیم فکری
سر و کار داریم.
نقش تعیین کننده در این دیالک تیک
از آن تسلیم مادی است.
یعنی از آن تسلیم توده در مقابل طبقه حاکمه است.
۳
از
اسلام
به
عنوان آیین محمد
می توان
به اهمیت تعیین کننده تسلیم پی برد.
اسلام
دین تسلیم توده
هم
در مقابل خدا
و
هم
در مقابل سایه خدا (طبقه حاکمه) است.
۴
در
دین اسلام
وارونه سازی ترفند آمیز دیالک تیک تسلیم مادی و تسلیم فکری
صورت گرفته است:
الف
نخست
کل بشریت
بی اعتنا به تعلقات طبقاتی
بنده
قلمداد می شود.
ب
بدین طریق
دیالک تیک بنده و بنده دار
(توده و طبقه حاکمه)
به شکل دیالک تیک بشریت و خدا بسط و تعمیم داده می شود.
دیالک تیک بشریت و خدا
انعکاس انتزاعی ـ آسمانی دیالک تیک بنده و بنده دار (توده
و طبقه حاکمه)
است.
پ
چپ نمایی اسلام
همین جا ست:
همه اعضای جامعه بشری
بدون استثناء
بنده خدا هستند.
بعد نتیجه گرفته می شود
که
همه انسان ها برابر هستند.
بردگی همگانی = برابری همه اعضای جامعه
ت
بعد
تکالیف شرعی وضع می شوند:
نماز
یعنی
قیام و تعظیم و رکوع و سجود چند باره در روز
در مقابل ارباب بنده دار انتزاعی ـ آسمانی (خدا)
ث
اطاعت از فرامین الهی و موازین شرعی
مثلا
پرهیز از دزدی
پرهیز از دروغگویی
پرهیز از نافرمانی
۵
بدین طریق اعضای مولد و زحمتکش جامعه
تسلیم
را
در همه فرم های مادی و فکری آن
تمرین می کنند و بدان عادت می کنند.
۶
بعد
دیالک تیک توده و طبقه حاکمه
در
غیاب خدا
به کار می افتد:
توده مولد و زحمتکش
(توده برده و رعیت و کارگر)
به
تسلیم
در مقابل سایه های ریز
ودرشت خدا
(اعضای طبقه حاکمه برده دار و فئودال و روحانی و بورژوا)
تن در می دهند.
۷
جامعه طبقاتی
با
هیرارشی عظیم خود
به عنوان پدیده ای عادی تحمل می شود.
۸
جای خدا
را
طبقه حاکمه می گیرد
و
جای بشریت بنده
را
توده مولد و زحمتکش برده و رعیت و کارگر
۹
دیالک تیک بشریت و خدا
مجددا
وارونه می شود
و
به صورت دیالک تیک توده و طبقه حاکمه در می آید.
طبقه حاکمه ای که سایه خدا ست.
چپنمایی اسلامی
بدین طریق فراموش می شود:
هم
فاتحه ای بر بردگی کل بشریت خوانده می شود
و
هم
فاتحه ای بر برابری همه اعضای جامعه.
۱۰
طبقه حاکمه
به بهانه سایه خدا بودن
توده های مولد و زحمتکش
را
به
غل و زنجیر بردگی می کشد.
۱۱
آنچه باقی می ماند،
بردگی مادی و فکری بشریت مولد و زحمتکش است:
بنده خدا بودن + بنده طبقه حاکمه بودن
بردگی مضاعف
مادی و فکری
طبقاتی و الهی
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر