پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
ایدئال
(آرمان، آرمانی)
ادامه
۹
·
انسان خالق ایدئال های خویش است.
۱۰
·
ایدئال ها طرح های فکری انسان ها نسبت به واقعیت آتی اند که
مطلوب شان یا تحول بنیادی مناسبات موجود و یا استکمال و تکمیل کیفی آنها ست.
۱۱
·
در ایدئال ها درد و رنج توده های تحت استثمار و ستم و
آرزوها، امید ها و انتظارات و توقعات آنها در رابطه با از بین رفتن فقر و ذلت و
ضمنا تصورات نیروهای مترقی از استکمال و توسعه فراتر جامعه و شخصیت تجسم می یابند.
۱۲
·
بدین طریق ایدئال های پیشرفت جامعه ای زیر تشکیل یافته اند:
الف
·
صلح
ب
·
آزادی
پ
·
برادری
ت
·
برابری
ث
·
عدالت
ج
·
دموکراسی
ح
·
استقلال
خ
·
خودفرمایی (حق تعیین سرنوشت خود)
د
·
شکوفایی همه جانبه و هارمونیکی (هماهنگ) شخصیت.
۱۳
·
ایدئال ها به طور تاریخی مشروط می شوند.
۱۴
·
هر دورانی ایدئال های خاص خود را داشته است.
·
یعنی در هر دورانی مبارزه میان نیروهای مترقی و نیروهای
مرتجع، میان نیروهای جامعه ای نوین و نیروهای جامعه ای کهنه و جان بدر برده از
زوال نیز تحت پرچم ایدئال های معینی صورت گرفته است.
۱۵
·
در این روند، ایدئال های به میراث مانده بنا بر منافع
اقتصادی و سیاسی طبقات رزمنده ی جامعه تفسیر و نوسازی می شوند و چه بسا ایدئال های
جدیدی توسعه داده می شوند.
۱۶
·
رهایش طبقه کارگر و بویژه وحدت طبقه کارگر با سوسیالیسم
علمی به ایدئال های پیشرفت جامعه ای، محتوای کیفی نوینی بخشیده است.
۱۷
·
در ایدئال های طبقه کارگر، کلیه ایدئال های مترقی گذشته
تاریخی نفی دیالک تیکی شده اند.
·
(نفی دیالک تیکی چیزی یعنی حفظ جنبه های مثبت و حیاتمند آن
چیز و حذف جنبه های منفی و مرده و مزاحم ان چیز. مترجم)
۱۸
·
ایدئال های طبقه کارگر به لحاظ سمتگیری نظری (تئوریکی) و
عملی شان متفاوت اند.
۱۹
·
این ایدئال ها از بطن مبارزه ایده ئولوژیکی، سیاسی و
اقتصادی طبقه کارگر زاده شده اند، با این مبارزه پیوند تنگاتنگ دارند و آماج طبقه
کارگر جامه عمل پوشاندن پیگیرانه به آنها ست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر