۱۳۹۷ مهر ۲۲, یکشنبه

زبان فارسی و ناهنجاری های جدیدش (۳۶ )

 
مهندس صادق انصاری
(ا. برزگر)
اندیشه ها، مفاهیم و زبان فارسی
در
قلمرو «ولایت فقیه»
دفتر چهارم
شورای نویسندگان و هنرمندان ایران
(۱۳۶۵)

ویرایش و تحلیل
از
شین میم شین

دو جریان حاکم
ادامه

الف
در
نظریه نخست
مفاهیم و مقولات زیر کاربرد وسیعی دارند:
 

۱
تسلیم

۲
تقلید

۳
تعبد

۴
تعهد 
 
۵
اعتقاد
یعنی
باور قلبی داشتن

اعتقاد داشتن به  توحید، نبوت و امامت  واجب است.

 از این رو، تحصیل علم به آن
 به عنوان مقدّمه برای حصول اعتقاد، 
واجب خواهد بود. 

تاثیر اعتقاد در عمل

اعتقاد 
یا صحیح است یا فاسد
 و 
عمل
 یا مطابق اعتقاد، انجام می‌ گیرد و یا مخالف آن.
ویکی فقه
 
اهمیت مفهوم اعتقاد برای روحانیت شیعه 
به چه دلیل و به چه معنی است؟
 
۱
اعتقاد
یعنی
باور قلبی داشتن
 
پس از مفاهیم
تسلیم
تقلید
تعبد
تعهد 
 
نوبت به اعتقاد رسیده است.
 
ساز و برگ لازم
برای تبدیل جامعه به طویله
همه آماده گشته است:
اعضای اسیر جامعه
نخست 
خلع سلاح فکری می شوند.
 
بعد
به تقلید از روحانیت خرپرور سوق داده می شوند.
 
بعد
به تمرین آداب بردگی در برابر اعضای طبقه حاکمه دعوت می شوند.
 
بعد
به بستن عهد و پیمان با اعضای طبقه حاکمه و وفا به عهد منعقده دعوت و ضمنا تهدید به جفا می شوند.
 
اکنون
نوبت به اعتقاد رسیده است:
توده خلع سلاح گشته و اسیر در چنگ دژخیمان طبقه حاکمه انگل
باید
به
اصول اساسی فقه شیعه
ایمان بیاورند.
 
ایمان
به ترفند شکنجه و تهدید و رعب و اعدام.
 
البته
خود توده خلع سلاح فکری شده
مجاز به استفاده از علم برای ایمان به خرافات مختار است.
 
زنده باد دموکراسی برده داری و فئودالی و روحانی ـ جمکرانی

۲
اعتقاد
یعنی
باور قلبی داشتن

چگونه می توان به خرافه ایمان قلبی آورد؟

به 
خدایی
که
همه جا هست و هیچ جا نیست.

به
نبوت حریفی ۱۴۰۰ سال قبل

به
امامت فرزندان حریف؟

دستگاه عریض و طویل شکنجه و آزار و اعدام اجامر جماران
به همین منظور توسعه داده شده و به کار افتاده است:
برای تحمیل اعتقاد به توده.
 
بدون زور نمی توان خرافه را به توده قبولاند.
 
۳
اعتقاد داشتن به  توحید، نبوت و امامت  واجب است.

 از این رو، تحصیل علم به آن
 به عنوان مقدّمه برای حصول اعتقاد، 
واجب خواهد بود.  
 
اگر اعتقاد واجب است، دیگر به علم چه نیازی هست؟
 
اگر علم خرافه بودن اعتقادات را اثبات کند،
چاره چیست؟
 
۴
تاثیر اعتقاد در عمل

اعتقاد 
یا صحیح است یا فاسد
 
معیار عینی و علمی برای تعیین صحت و سقم اعتقادات چیست؟
 
از کجا می توان فهمید که اعتقادی صحیح است و یا فاسد (باطل)؟
 
۵
 و 
عمل
 یا مطابق اعتقاد، انجام می‌ گیرد و یا مخالف آن.
 
عمل آدمی 
چه ربطی به اعتقاد دارد؟
 
مثلا
شخم زدن زمین و یا بذرپاشی و یا درو و خرمنکوبی
چه ربطی به اعتقاد به خدا و نبوت و امامت این  و آن دارد؟
 
هر کاری از کله آدمی می گذرد.
 
هر کاری همیشه اندیشیده می شود.
 
در هر کاری اندیشه، جامه عمل می پوشد.
 
یعنی
پیش شرط هر عملی 
تفکر 
است
و
نه
اعتقاد به خرافات رنگارنگ.
 
هر بنا و مهندس و معمار
قبل از بنای خانه و کارخانه و پل و آسمانخراش
مدل فکری و ذهنی آن
را
در ذهن تشکیل می دهد و حتی روی کاغذ می آورد
 تا
با استفاده از خاک و سنگ و سیمان و غیره
ساخته شوند.

ما
با
 دیالک تیک اندیشه و عمل
(تئوری و پراتیک)
سر و کار داریم
و
نه
با
اعتقاد به این جفنگ و آن یاوه.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر