۱۳۹۷ مهر ۲۴, سه‌شنبه

پای منبر دکتر مرتضی محیط و پامنبری های او (۲۷)


مرتضی محیط
(متولد ۱۳۱۴ در شوشتر خوزستان)
نویسنده و پژوهشگر
مقیم کالیفرنیا
حوزهٔ فعالیت او بیشتر در زمینهٔ مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.
وی از حامیان جنبش سبز و از مخالفان حملهٔ نظامی به ایران است و آن را با هدف نابودی ایران تحت عنوان دخالت بشردوستانه می‌داند.
یادداشتی بر مفهوم "چپ ملی" در دیدگاه دکتر مرتضی محیط
نویدنو
 
تلخیص، ویرایش و تحلیل
از
یدالله سلطان پور
 
تز پنجم  پامنبری ها:
ادامه
 
۱
 امروز 
در
 دوران جهانی سازی و نئولیبرالیسم 
که 
با استفاده از سیستم های مدیریتی و امکانات ارتباطی پیشرفته 
 برای برنامه ریزی، نظارت و کنترل بر زنجیره کامل فرآیند مکان یابی، منبع یابی، تجهیز، تولید و بازاریابی و توزیع گسترده محصول در گستره جهانی 
برای 
سرمایه 
به مثابه یک طبقه جهانی 
تحقق عینی یافته 
و 
بورژوازی کشورهای مختلف نیز در یک زنجیره ای از تقسیم کار جهانی در آن
 از نقش فزاینده ای برخوردار شده اند، 
شاید مهم ترین حقیقت در باره سرمایه داری امروز در جهان است. 
 
این در مورد بورژوازی ایران هم صدق می کند. 
یعنی این بورژوازی اساسا فاقد ظرفیت ملی و ضدامپریالیستی است.
 
پامنبری های محیط
به عوض تفکر مفهومی
به طرز سوبژکتیویستی ـ پراگماتیستی
آسمان را به ریسمان می بافند، تا حکمی  صادر کنند، که حتی خودشان برای آن تره خرد نمی کنند:
انقلاب علمی ـ فنی
از دید پامنبری ها 
به تقسیم کار جهانی بورژوازی منجر شده است.
 
تقسیم بین المللی کار
از دیر زمانی وجود داشته است.
 
انترنت و دیگر دستاوردهای انقلاب علمی و فنی
فقط آن را تسریع کرده است.
 
جالب
 نتیجه گیری پامنبری های محیط از این قضیه است:
بورژوازی طویله جماران هم حلقه ای از زنجیر تقسیم کار جهانی است،
نفت و گاز می فروشد و نان و ماشین های آخرین سیستم و دارو و جارو می خرد.
 
نتیجه؟
 
  بورژوازی ایران
 اساسا 
فاقد ظرفیت ملی و ضدامپریالیستی است.
 
 
منظور؟

منظور پامنبری ها 
این است که حزب توده دیگر نمی تواند با مثلا موسوی و جبهه ملی و فرح تاجدار و فرخ سیستم نگهدار و عکسعریت و حزب چپ و غیره
جبهه ضد ولایی کذایی
تشکیل دهد.

۲
تردیدی نیست
که
جنبش ملی شدن نفت را به نوعی می توان ادامه جنبش مشروطیت نیز دانست
که ماهیتا یک انقلاب بورژوا دموکراتیک بود.
 
این جمله پامنبری ها
به چه معنی است؟
 
این بدان معنی است 
که
دکتر محمد مصدق
صلواة الله علیه
ماهیتا
نماینده بورژوازی انقلابی، ضد امپریالیستی و ضد فئودالی بوده است.
 
دلیلش روشن است.
 
در آن زمان هنوز انترنت و تقسیم بین المللی کار و غیره وجود نداشت،
تا
بورژوازی از ظرفیت ملی و ضد امپریالیستی تهی شود.
 
 
پامنبری های محیط
نمی خوهند قبول کنند که بورژوازی از اواخر قرن ۱۹ بورژوازی واپسین مرتجع است و نه بورژوازی انقلابی آغازین.
 
درست به همین دلیل
لیبرالیسم
(آزادی ـ برابری ـ برادری)
را
به گور سپرده و برای خالی نبودن عریضه 
مفهوم سیاسی توخالی و قلابی نئولیبرالیسم را توسعه داده است.
 
۳
اما این حقیقت به تنهایی برای موضع گیری در برابر دکتر مصدق کافی نبود . 
 
جالب است:
اول ادعا می شود 
که 
جنبش مشروطیت = جنبش ملی کردن نفت = انقلاب بورژوا ـ دموکراتیک = آنتی فئودالیسم و آنتی امپریالیسم

بعد
این ادعا به عنوان حقیقت جا زده می شود.
حقیقتی که برای حمایت و یا انتقاد (عدم حمایت) از مصدق کافی نیست.

چرا و به چه دلیل؟

۴
برای این منظور باید به "خطاهای مهلک و کشنده و نابودگری" نیز که مصدق در اعتماد به امپریالیسم آمریکا داشت، 
توجه می شد.
 
بالاخره
کدام؟
 
مصدق و دار و دسته اش
نماینده آنتی فئودالیسم و آنتی امپریالیسم بوده اند 
و 
یا 
طرفدار سینه چاک امپریالیسم امریکا 
به مثابه سرکرده جدید جهان و مافیها؟
 
۵
رفیق بزرگوار جناب دکتر محیط ،
این انتظار شما از چیزی به نام بورژوازی باصطلاح ملی که مربوط به دوران انقلاب های بورژوا دموکراتیک است ،
وقتی در کنار باورتان مبنی بر اینکه
"ایران یک کشور سرمایه داری نیست"،
قرار می گیرد ،
مفهومی به نام " چپ ملی " از آن زاده می شود
که
لابد در برابر گرایش دیگری از چپ غیر ملی مطرح است.
 
حالا
تحریف مفهوم «ملی» محیط شروع می شود.
 
منظور محیط این بوده که چپ نباید مسئله ملی را به راست بگذارد.
 
نه کمتر و نه بیشتر. 
 
پامنبری های خواب آلود
از این رهنمود و توصیه درست محیط  پیراهن عثمان می سازند
و
به محیط تهمت قرار دادن چپ ملی در مقابل چپ بین المللی می زنند.
 
صداقت توانگر کند فرد را.
 
خدا کند فقط پای منبر، خواب شان گرفته باشد.
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر